A’damse kroeg strijdt tegen hogere bierprijs

Een studentendiscotheek in Amsterdam Dansen bij Jansen, met als eigenaar Svairin Sardjoe heeft een deal met Heineken. Hij ergert zich aan de steeds maar hoger wordende bierprijs van deze brouwer en is nu begonnen met de verkoop van flesjes Jupiler. Hiermee wil hij een statement maken. Uit de actie die hij nu heeft opgezet spreekt duidelijk dat hij absoluut niet op de hoogte is van wat er gaande is in de markt. Want niet alleen Heineken maar ook Jupiler, lees bierconcern AB InBev, heeft onlangs de bierprijzen verhoogd.  

Langs de wanden van de discotheek, die inmiddels al 35 jaar bestaat, staan hoge wanden opgestapelde kratten Jupiler. Uit de tapkraan komt al jaren Heineken vanwege een verplicht contract in verband met verhuring van het pand aan het bierconcern in Zoeterwoude. Als de eigenaar dan een statement wil maken dan kunnen ze dit beter op een andere manier doen. Misschien alcoholvrij gaan drinken .

Ik heb ‘t vermoeden dat dit soort acties wel vaker gaan volgen en niet zozeer aan een bierbrouwer verbonden zal zijn. Immers alle bierbrouwers die gezamenlijk ruim 90 procent van de markt in handen hebben, hebben de prijzen verhoogd. Zoals gezegd vind ik dat brouwers best een goede prijs voor dit product mogen vragen. Wellicht is een grote inzet op marketing vanuit de brouwers om bierdrinkers te informeren over het unieke van een goed glas getapt bier wel op zijn plaats.

Bron: Parool

Lees ook:Heineken koopt twee Ethiopische brouwerijen
Lees ook:Corona nu officieel Belgisch
Lees ook:Brouwers moeten exclusiviteitscontracten in Mexico fors inperken
Lees ook:Flink hogere biervolumes Heineken
Lees ook:Japanse brouwer neemt belang in Brazilaanse Schincariol

Eén reactie op “A’damse kroeg strijdt tegen hogere bierprijs

  1. Louis Klaassens

    Tja,

    Hij is duidelijk slachtoffer van de absurde situatie die op de biermarkt is ontstaan. Een brouwerij is een commercieel bedrijf dat winst MOET maken. Anders houdt het op te bestaan. Een winst van 10-20% per jaar op je omzet wordt als normaal beschouwd.
    Heineken kan mensen die niet in een van hun panden zit niet binden. Mogen ze niet omdat ze te groot zijn. Het enige dat ze dan kunnen bieden is een hoge korting aan ongebonden klanten. Soms tot meer dan 50%(!!!). Om dan toch nog 10 tot 20% winst te maken op het bier, moeten ze dat voor alle klanten laten stijgen in prijs. Een gebonden klant (lees huurder van een pand van Heineken) betaald dus voor de korting van zijn ongebonden buurman.
    Als Dansen bij Jansen dan Jupiler in de supermarkt koopt is hij waarschijnlijk stukken goedkoper uit. Supermarkten zijn ook ongebonden klanten die hoge kortingen krijgen. Als de brouwer geen korting geeft, hoeft hij niet in het schap te staan. Kijk maar naar de twist tussen Grolsch en AH een paar jaar geleden. Grolsch is toen weer snel heel braaf bier onder de prijs gaan leveren. En de kosten zijn natuurlijk doorberekend aan de (gebonden) horeca klanten.

    Ik weet zo snel geen oplossing voor dit nijpende probleem. Maar feit blijft dat er ondernemers aan kapot gaan.

    Louis

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.