Vandaag is het dag van de eerste Bavaria City Racing in Dublin. Een event waar heel Ierland naar kijkt en trots op is. Al 25 jaar is er geen Formule 1 auto meer in Ierland geweest. Bekende Ierse Formule 1 helden als Eddy Irvine en Ralph Firman zijn nog steeds niet vergeten. De hele stad hangt vol met vlaggen voor dit racespektakel. Grote gebouwen met Heineken billboarding zijn zelfs overal versierd met de Bavaria City Racing mergendising. Hopelijk zijn de weergoden ons goed gezind en wordt het vanmiddag droog. Door het race event staat heel Ierland op zijn kop. Wat levert de brouwer uit Lieshout zo’n groot event op en welke doelen voor 2012 en de nabije toekomst wil Bavaria realiseren op de Ierse markt?
Ook in Ierland is Bavaria de grootste onafhankelijke buitenlandse bierbrouwer. Ze zijn niet verbonden aan grote partijen zoals Diageo maar werken samen met de Ierse distributeur Gleeson, dat net als Bavaria een familiebedrijf is. Al sinds 1990 is Bavaria op de Ierse markt aanwezig wat voor hen binnen de top vijf van belangrijkste exportlanden valt. In 1998 is de samenwerking met Gleeson tot stand gekomen en de focus ligt nu op het behalen van 5% van de Ierse tapbiermarkt. 70% van de markt wordt in Ierland beheerst door lagers (pils) waarbij merken als Heineken maar ook Amerikaanse bieren als Budweiser het grootste deel van de markt in handen hebben. 30% van de markt is zoals je kunt verwachten van Guinness.
Bavaria City Racing
Het event is een 360 graden multi media concept. Vanuit de verkooppunten in horeca en ook retail is het event interessant voor Bavaria vanwege de vele promotionele mogelijkheden. En dan hebben we het niet over prijsstunts en kortingen maar over acties via bijvoorbeeld mobiele telefoons om kaartjes te winnen voor Bavaria City Racing. Er zijn drie redenen waarom de Nederlandse brouwerij Bavaria City Racing organiseert: vanwege de interessante Ierse biermarkt, de scenery in de stad en vanwege het ontstaan van de goede contacten met de lokale authoriteiten.
Niet snel scoren
Een makkelijk event om even snel mee te scoren is het niet. Voor Moskou bijvoorbeeld moesten 62 verschillende handtekeningen gezet worden door tientallen authoriteiten. Bavaria wil er echter uitspringen door alles anders te doen dan anderen en uitdagingen te zoeken. Een dergelijke investering in een event is uiteraard behoorlijk maar levert ook veel op voor de biermarkt en het land zelf. Waarom zoveel investeren in een markt die het economisch zo moeilijk heeft. Het is lastig om de opbrengsten te voorspellen. Peer Swinkels: “We willen zij aan zij investeren in een markt die voor ons één van de topmarkten is. Als het tij straks keert kunnen we meegroeien met de markt die voor ons belangrijk is. Het evenement is een goede promotor voor formule 1 en business to business voor alle partijen waar we in de Ierse biermarkt mee samenwerken. Zij nodigen al hun relaties uit en kunnen Bavaria City Racing gebruiken voor hun eigen PR.”
Verkoopstijging
Bavaria staat momenteel op 800 plaatsen op de tap. Eind 2012 willen ze groeien naar 2000 locaties. Momenteel wordt 85% van de verkoop gerealiseerd in de supermarkt en 15% in de horeca. Daarbij ligt de focus voor Bavaria nu bij de horeca waarbij ze 25% van de verkoop wil realiseren. Een behoorlijke uitdaging als je kijkt naar de grote daling van bierconsumptie in de pubs. Wat levert zo’n event op? Concreet door Bavaria City Racing is Bavaria nu in 100 extra zaken in Dublin te koop. Voor de beeldvorming, in heel Ierland zijn 8.000 pubs aanwezig, 1.400 in Dublin. Eén ding is zeker, Bavaria levert het ook veel sympathie op als biermerk. En als je positief tegenover een merk staat ben je eerder geneigd het te gaan drinken. Op de lange termijn zal natuurlijk uitwijzen aan de hand van ’positiviteitsmetingen’ en verkoopcijfers wat Bavaria City Racing concreet oplevert.
Eerst een fantastisch spektakel bekijken met de geuren van rubber en de smaak van bier!
Lees ook:Bavaria City Racing Dublin en de Ierse biermarkt
Lees ook:Ierse biermarkt leuker voor de consument
Lees ook:Met Bavaria Babes EK-kampioen worden
Lees ook:Meest waardevolle biermomenten 2012?
Lees ook:Uitdagingen op Ierse biermarkt door emigratie
Dit is echt vet. Ben een keer in rotterdam geweest en is super. Met een lekker biertje erbij natuurlijk
Vooral het biertje doet het hem zeker.
Greetnigs for Fiona…..did not understand a word but blog looks nice )
, You can use Google translate…. Do you still want the race material? I will send it with wetransfer.
OK great did not got any official material yet so you will be signed as cameraman…
Did you forget me ooo Fiona, still waiting material from race….hope to get it bye
I didn’t forget you, very very busy…. You will find it today in your e-mail
OK great did not got any official material yet so you will be signed as cameraman…