Nederlandse Brouwers en GGD Nederland samen om tafel

Een mooie discussie gisteren bij Debat op 2! Erg jammer dat Horeca en Retail het op het laatste moment lieten afweten. Waarom? Een belangrijk onderwerp waarover branchebreed een keer gesproken moet worden. Zij zijn blijkbaar bang voor hun eigen hachje en durven zich niet kwetsbaar op te stellen om de discussie aan te gaan en te kijken naar oplossingen. Triest! Nederlandse Brouwers en GGD Nederland gaven gisteren in het begin van het debat aan graag samen om de tafel te gaan om mogelijk een campagne te ontwikkelen over de hoeveelheid alcoholconsumpties. Bekijk hieronder ook de uitzending van gisteren!

Campagne
Maximaal twee consumpties per dag voor de man en één consumptie per dag voor de vrouw is een maatstaf die past bij een gezonde levensstijl. Het zou goed zijn om hiervoor campagne te voeren c.q. de Nederlander hierover voor te lichten. Naar mijn idee een goede zaak! Tijdens de uitzending kwamen de geluiden ook duidelijk naar voren dat organisaties de taal van de jongere niet spreken. Bovendien weten ouders en jongeren niet dat alcohol op jonge leeftijd schadelijk is voor de hersenen.

Zoals ik altijd aangeef is voorlichting aan ouders maar ook aan kinderen vanaf de basisschool belangrijk. Zou bij biologie niet al de effecten van alcohol en ook andere stoffen op het lichaam gedoceerd moeten worden?

Wat wel erg jammer is, is dat alcoholgebruik onder jongeren veel met bierconsumptie wordt geassocieerd. Zonde voor ‘t imago van bier en de productgroep zeker omdat er ook zoveel andere (sterke) drank wordt gedronken.

Get Microsoft SilverlightBekijk de video in andere formaten.

Lees ook:Debat op 2: zaterdag 9 juni over alcoholproblematiek
Lees ook:Verhoging leeftijdsgrens alcohol naar 18 jaar?
Lees ook:Comazuipers drinken veel gedistilleerd
Lees ook:De Duitse en Nederlandse biercultuur
Lees ook:Verhoging leeftijdsgrens alcoholconsumptie naar 18

3 reacties op “Nederlandse Brouwers en GGD Nederland samen om tafel

  1. Joyce

    Uitzending bekeken en ben voor echt goede voorlichting, maar tegen betutteling van de overheid!

      /   Beantwoorden  / 
  2. tom

    Ik heb de uitzending gezien en ben ermee eens dat alle alcoholische dranken via een slijterij moeten. Iets wat nog niet vermeld werd in de uitzending was dat slijterij hun vergunning kunnen kwijt raken als zij alcohol verkopen aan minder jarige. Bij een supermarkt is hier geen sprake van.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Broeder RB

    heb de uiitzending ook gezien en ben van mening dat de ouders de eerste aangewezen zijn om hun opgroeiende kinderen op een verantwoorde manier met alcohol om te laten gaan. Zoals in de uitzending ook genoemd: Dat is precies wat opvoeden is: Mensen op een verantwoorde manier met alle facetten van het leven om leren gaan.
    Evengoed maakt de huidige maatschappij het die ouders niet erg makkelijk als er een sfeer word geschapen waarbij alcohol drinken betekend dat je erbij hoort. op dat gebied kunnen de brouwers zeker wel wat betekenen, want in biercommercials word dit toch wel gesuggereerd.
    Daarbij helpt het natuurlijk een heel eind als je de negatieve kant van alcohol goed onder het licht brengt bij ouders en op scholen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website