Heineken schrapt 70 banen

De aanhoudende zwakke horecamarkt heeft ertoe geleid dat Heineken Nederland 70 arbeidsplaatsen gaat schrappen. Vorige week vrijdag is het personeel al geïnformeerd en is een reorganisatievoorstel ingediend bij de vakbonden en ondernemingsraad.

Volgens woordvoerder Hans Sjouke Koopal van Heineken verdwijnen de banen in alle lagen van het bedrijf maar met name in de horecatak. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten. Het banenverlies komt voort uit het centraliseren van ondersteunende diensten en een scheiding tussen de brouwerij- en groothandelsactiviteiten. “Hierdoor wordt de efficiëntie verbeterd en kan Heineken beter inspelen op de economisch moeilijke omstandigheden”, aldus Koopal.

Vanaf begin oktober zal een start worden gemaakt met de reorganisatie die begin januari 2013 afgerond moet zijn.

Bron: Brabants Dagblad en BNR

Lees ook:300 banen weg bij AB Inbev
Lees ook:Bierprijs in café kan veel lager
Lees ook:Alken-Maes investeert 8 miljoen in speciaalbier
Lees ook:Heineken stopt partnerschap met KHN
Lees ook:Heineken op koers

4 reacties op “Heineken schrapt 70 banen

  1. Fred Schiphorst

    Heineken zou eens naar zichzelf moeten kijken. Zoals de “slimme” truc om de glazen 2cl groter te maken, zodat een cafébaas meer kosten moet maken en de prijs van een glas niet kan verhogen. En dat in ene situatie waarin de inkoopprijs voor de horeca al ongeveer het dubbele is van de prijs die consumenten in de supermarkt betalen (volgens de rekenkamer). Vind je het dan gek dat het niet geweldig gaat in de horeca?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Fred, over dat laatste punt moet je niet naar Heineken kijken maar naar de retailers! Heb je ‘t debat gezien over de alcoholproblematiek? Het is natuurlijk meer dan belachelijk dat een supermarkt een flesje bier goedkoper maakt dan een flesje water. Bovendien moeten wij Nederlanders eens leren dat je ook voor de omgeving en ambiance betaalt in de horeca in plaats van alleen maar naar de prijs te kijken. Daar wordt in geïnvesteerd terwijl de supermarkten de hele biermarkt aan ‘t kapot maken zijn!

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fred Schiphorst

        Ook op dat laatste punt kijk ik naar Heineken, zo lang zij geen openheid van zaken geven. Het verhaal dat brouwerijen hun bier tegen dumpprijzen aan supermarkten verkopen om maar in het schap te komen is nimmer weerlegd. Laat brouwerijen maar eens transparant zijn als het om hun prijsopbouw gaat. En wat die ambiance betreft: natuurlijk betaal je daar ook nog eens voor, maar dat komt nog eens bovenop die hoge literprijs die een kroegbaas moet betalen. Als de grote brouwers hun prijs zouden laten zakken tot het niveau dat jij en ik in de supermarkt moeten betalen (dan hoef je dumpacties niet eens mee te rekenen) zouden veel horeca ondernemingen het een stuk gemakkelijker hebben en hoeven die mensen misschien niet weg.

          /   Beantwoorden  / 
  2. Paul

    lang leve de inlegkruisjes van Bert v Marwijk

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.