Waarom kunnen brouwers niet volgen?

Al jaren worden de supermarktacties steeds heviger rondom bier en gebruiken retailers dit om consumenten naar de winkel te trekken. Brouwers denken dat het wel een keer moet stoppen, echter langzamerhand glijdt het aanzien van pils steeds verder weg. De consument begint €0,50 of zelfs nog minder voor een flesje bier heel normaal te vinden. De horeca vangt alle klappen op. Er is toch echt een uitweg!

Ze hebben al last van de economische crisis en daar komt het grote prijsverschil met bier in de supermarkt nog bij. Zoals eerder gezegd vind ik dat de politiek moet ingrijpen door een minimumprijs te gaan hanteren. De markt komt er namelijk niet uit!

Het kan wel!
Retailers blijven jaar na jaar de kortingen opdrijven en de brouwers laten het gebeuren. Ze kunnen niet anders, is steeds het geluid! Toch wel. Kijk maar naar Spa. In april heeft Spa aangegeven niet langer mee te gaan in de prijzenoorlog van de Nederlandse supermarkt. In VMT zegt Spa zijn product niet langer met korting te leveren en staat erop dat het de kostprijs vergoed krijgt.

Als de Spa-dranken daardoor uit de schappen verdwijnen dan moet dat maar, aldus Du Bois. “Het zou een ramp voor ons zijn en de klant, maar we moeten terug naar normale verhoudingen.” De acties in de supermarkten zoals onlangs bij Albert Heijn waar de klant de tweede fles Spa voor de helft van de prijs kreeg, betalen wij in feite, benadrukt de Spa-baas. En dat kan niet meer want de kosten rijzen de pan uit.

Voor één keer zouden alle brouwers maar dan ook alle brouwers dit een halt toe kunnen roepen door gezamenlijk richting retail alle verkoop van bier stop te zetten. Voorwaarde is natuurlijk wel dat alle merken meedoen.

Kan iemand mij vertellen waarom dit niet het proberen waard zou zijn of om in ieder geval te kijken naar mogelijkheden? Voor elke ‘maar’ is een oplossing. Of is ‘t dan toch niet zo erg als supermarkten de pils- en daarmee ook de horecamarkt met de grond gelijk maken.  

Lees ook:Heineken start samenwerking met Spar
Lees ook:Alcoholverkoop tijdens Koninginnedag aan banden
Lees ook:Hiep hiep hoera, het bierblik is 80 jaar!
Lees ook:Bier bestellen met QR-code
Lees ook:Einde in zicht voor stuntkorting op bier?

10 reacties op “Waarom kunnen brouwers niet volgen?

  1. Fred Schiphorst

    Mag ik deze oproep van harte steunen? Laat om te beginnen de Nederlandse brouwers, die zo’n beetje alle A merken en nog meer merken vertegenwoordigen, die handschoen eens op pakken en laten de anderen solidair zijn!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frans Ruiter

      Inderdaad een (groot) agendapunt voor de Nederlandse Brouwers Fred!

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fred Schiphorst

        Alelen vrees ik datze zich blijven laten ringeloren door de supermarkten omdat ze bang zijn voor marktverlies.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Frans Ruiter

          Wat gaan de supermarkten dan verkopen als ze unaniem de strijd aangaan? Budweiser?

            /   Beantwoorden  / 
          1. Fred Schiphorst

            Als ze unaniem de strijd aan zouden gaan zouden supermarkten het lastig krijgen, alhoewel ze nog steeds hun huismerk in het buitenland kunnen laten brouwen. Maar afspraken maken ligt lastig bij de NMA en ik geloof niet dat er een brouwerij is die wil beginnen en er op vertrouwt dat de anderen volgen. Eén dwarsligger en je bent nergens meer.

              /  
  2. Stefke

    Het zou idd mooi zijn, maar niet realistisch. In feite wordt een afspraak tussen Brouwers voor een minimumprijs beschouwd als kartelvorming. De NMa ziet hierop streng toe. Eenzijdig, zoals Spa, een blok zetten is moedig, maar net zo kostbaar (of wellicht nog kostbaarder) dan meegaan in de prijzenoorlog. Pils is een commodity geworden. Een vehikel om klanten te lokken naar de supermarkt en meer niet. Het is nog maar een kleine stap naar speciaalbier. Er hoeven er maar een paar de strijd an te gaan en die groep is ook de klos. Uiteindelijk heeft de supermarkt het gelijk aan zijn zijde (meer omzet dit jaar) en is zij de winnaar en de industrie de onderliggende partij. De consument wint nog wel, want en een lage prijs en meer kwalitatieve innovaties omdat men zich moet blijven onderscheiden met wel marge rijke producten. Al met al een wespennest waar alleen een buitenstaander – lees de politiek – of de opinie van de consument nog maar wat aan kan doen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Beste Stefke, Ze hoeven geen minimumprijs af te spreken? Ze zeggen gewoon dat ze niet lager willen gaan…. cq dat ze niet verder in hun prijsafspraken willen zakken. Er is vast een weg…. Ik begrijp dat ‘t voor SPA ook kostbaar is maar ze maken tenminste daarmee wel een statement.

        /   Beantwoorden  / 
  3. Tonnie

    Ik vind de stelling van spa vreemd, ze moeten ‘opeens’ 15% meer hebben, want ze moeten minmaal de ‘kostprijs’ ervoor krijgen.
    Dat is natuurlijk vreemd voor een commercieel bedrijf, dat zou impliceren dat ze dus hun producten met verlies verkopen.

    echter wanneer we hun cijfers geloven (http://www.retailnews.nl/rubrieken/foodretail/foodretail/34052/omzet-spadel-fors-gedaald.html) dan blijkt dit toch anders te liggen, op een omzet van net geen 220 miljoen maken ze 12,5 miljoen winst te hebben gemaakt, na een stijging van hun kosten en veel commerciële activiteiten (dat zeggen ze zelf) (dus 5% winst marge ongeveer)
    Hun kosten weten ze dus prima te dekken, dat alles duurder is tegenwoordig geloof ik wel, een verhoging van 2 tot pak hem beet 5% zou nog wel reëel zijn, maar 15% is dat niet.

    Daarnaast harkt een top van zo een bedrijf ook de nodige euro’s binnen (cijfers over 2011), de CEO krijgt als vast salaris ongeveer 300K en nog een variabele beloning van net geen 200K (meer dan een half miljoen voor 1 persoon) de rest van het management heeft gezamenlijk een dikke 2,2 miljoen uitgekeerd gekregen aan vaste salarissen en variabele bonussen.
    De raad van bestuur heeft voor 5 vergaderingen ongeveer 215K binnen weten te harken.
    Nu zijn dat in dat soort werelden ‘normale’ bedragen, maar als je als bedrijf met een serieus gezicht weet te vertellen dat je 15% meer geld nodig hebt voor je product want je marges zijn zo slecht (ik vind 5% winst op mn product overigens niet slecht in de food retail) en vervolgens keer je wel een paar miljoen aan bonussen uit, dan klopt er gewoon iets niet.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Frans Ruiter

      Helemaal mee eens Tonnie!

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.