De Mexicaanse biermarkt die nog steeds groeit en voor grote bierconcerns een mooie springplank vormt naar Midden- en Zuid-Amerika is in een nieuwe fase beland. Bijna alle grote merken zijn overgenomen, onlangs nog Corona door AB InBev, waardoor kleinere pilsbrouwers minder kans hebben om een substantieel aandeel in de markt te behouden. De enige optie is focussen op de echte Mexicaanse ambacht waar nu plotseling een sterk concurrentievoordeel is ontstaan. Alle oorspronkelijk Mexicaanse bieren zijn immers, dat waren ze natuurlijk al, nu voor het beeld van de consument niet Mexicaans meer.
Terwijl speciaalbier in Mexico nog altijd in de kinderschoenen staat breiden ”kleine” pilsbrouwers zoals Mexicali hun assortiment uit met bier met andere smaken. Momenteel zijn er in Mexico 50 kleine artisanale brouwerijen. Ook lijkt de strijd om de markt iets rustiger te worden en kiezen steeds meer lokale cafés en restaurants voor lokale bieren. In mei 2011 schreef ik een blogbericht over de strijd van Mexicaanse speciaalbierbrouwers voor een plek op het schap of op de kaart.
De ambachtelijke brouwerijen draaien overuren om de productie bij te houden. De markt voor speciaalbier met een focus op ‘lokaal gebrouwen in Mexico’ ligt nu open!
Lees ook:Groei van Mexicaanse bieren
Lees ook:Brouwers moeten exclusiviteitscontracten in Mexico fors inperken
Lees ook:Heineken wil hippe Mexicaanse jongvolwassenen verleiden
Lees ook:Kleine brouwerijen krijgen het moeilijk
Lees ook:Mexicaanse ambachtelijke brouwers vechten voor bestaansrecht