Amerika kijkt, komt en overwint…

Enkele weken later na mijn terugkomst uit Chicago hebben alle ervaringen goed kunnen landen en heb ik alles eens op een rij gezet. Natuurlijk ook omdat ik veel vragen krijg van brouwers tot bierliefhebbers van wat mijn ervaringen nu waren daar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Mijn conclusie is dat iedere brouwer die de Amerikanen niet serieus neemt over een tiental jaren niet meer bestaat. Daarop is de tekst “Amerika kijkt, komt en overwint” van toepassing. Inderdaad een pittige stelling. Hierna zal duidelijk worden waarom… Een tweede conclusie is dat iedereen die denkt dat de VS het land is van extremen waarbij de brouwers nog niets begrepen hebben van kwaliteit toch maar eens een ticket moet boeken.

 

Het is niet verwonderlijk dat wij hier in Nederland en iets breder trekkend naar Europa denken dat ze in de VS alleen maar extreme bieren brouwen. Het zijn namelijk vooral deze bieren die bij ons de schappen bereiken. Dit beeld kan voor Europa dodelijk zijn. Want in de VS gaan ze gewoon verder! Verder met het ontwikkelen, brouwen en distribueren van veel verschillende soorten bieren. Nee, in de VS vind je niet alleen maar extreem gehopte bieren. De IPA is voor Amerika wel belangrijk in het assortiment echter je vindt er ook Stout bieren, Ales met invloeden vanuit Engeland en Ierland, Belgische stijlen zoals witbier, Geuzes en ja zelfs gerstewijnen met invloeden van barrel aging en ga zo maar door. Ik moest tot de conclusie komen dat een Allagash White serieus een voortreffelijk witbier is, met veel (meer) smaak en body dan een gebrouwen Nederlands of Belgisch witbier. Ze ontwikkelen en besteden aandacht aan perfectie. Natuurlijk niet allemaal, maar belangrijk is om dus niet te kijken naar de brouwers die het niet goed doen maar naar degene die het wel goed doen. Want van de inmiddels 2.600 craftbrewers in de VS zijn dat er al heel veel! En die bouwen zonder problemen een immense tweede brouwlocatie voor honderd duizenden hectoliters aan bier. Want craft beer in de VS is booming!

Verschuiving in de bierkaart
Iedere kleine tot grote pub heeft een wand aan keuze met craftbeer. Het lot van het bier ligt in de handen van de distributeurs, die hier de belangrijkste rol spelen. Deze trend heeft gevolgen… zeker voor de Europese bieren die een plek in de VS proberen te krijgen en te behouden. Want importeren is door de accijnzen in de VS duur. Dus zo’n bier van eigen bodem dat net zo goed of zelfs beter smaakt is dan toch veel interessanter voor de horeca. Dit scheelt de Amerikaan heel wat dollars én het is bier van eigen bodem. Want Amerikanen zijn heel trots op alles wat ze zelf kunnen. Uit gesprekken met café eigenaren bleek keer op keer dat steeds meer buitenlandse bieren van de bierkaart verdwijnen. En dat klopt ook. Gemiddeld 80 tot 85 procent van de bieren op de kaart van de cafés die ik heb bezocht is Amerikaans.

Kortom, de Amerikanen kijken overal ter wereld wat er te koop is en gaan er vervolgens zelf mee aan de slag. Ze denken niet na maar doen het gewoon. Dit maakt de snelle opmars van dit biercontinent mogelijk. Een beetje van België, een beetje van Engeland, een beetje van Ierland met een beetje van de VS. En dan heb je ook nog de politieke stimulans. Want Obama loopt zonder problemen voorop met zijn eigen bier. Bovendien hebben ze ook nog in de gaten dat kwaliteit en het waarborgen van smaak belangrijke voorwaarden zijn om in de toekomst nog te bestaan. Niet voor niets werd tijdens de Brussels Beer Challenge door Amerikaanse brouwers goed gescoord op heel veel verschillende bierstijlen. Als een land of brouwer deze ontwikkeling continu weg blijft wuiven, ben je je kop in het zand aan het steken. Een struisvogelpolitiek aan het voeren. Vroeg of laat heb je dan als verliezer het nakijken.

Wat nu?
Erkennen en zien wat er gebeurt is een eerste stap! Ik blijf het zeggen: “Schoenmaker blijf bij je leest”. Dus waar Belgische en Nederlandse brouwers goed in zijn moeten ze vooral blijven doen. Hou eraan vast én perfectioneer! Maar zet de deur ook open voor nieuwe trends en ontwikkelingen vanuit de VS en zelfs wereldwijd. Waar zijn ze in de VS zo snel door gegroeid? Ze staan open voor wat er in andere biermarkten gebeurt. Pakken trends en technieken op en geven er vervolgens een eigen interpretatie aan. Diverse Nederlandse en Belgische brouwers pikken deze trends zeker op maar volgen naar mijn idee dan teveel de extremen. Het gevaar is dat ze daardoor teveel weggaan bij de kern van de brouwerij en het bier, waar het allemaal mee begonnen is. Dan ontstaat een schoenenwinkel met zoveel verschillende schoenen die steeds weer veranderen dat de consument niet meer weet waarom hij of zij nu bij jou moet komen. Zoals gezegd: “In de VS zijn er meer brouwers die bieren brouwen die in balans zijn, dan dat er extremen worden gebrouwen!” Een Belgische brouwer die naar mijn idee deze opdracht begrijpt is Brouwerij The Musketeers. Zij hebben naast het eigen assortiment aan bieren bijvoorbeeld een nieuw bier gebrouwen dat twee stijlen combineert maar toch in balans blijft, Troubadour Westkust. Ook de Nederlandse brouwerij Emelisse pikt veel trends op om dit te verwerken in de bieren met als belangrijke vertrekpunt, er moet balans zijn. Er zijn er natuurlijk meer… Bij deze brouwers blijft de eigen identiteit duidelijk en helder bestaan! Werk binnen de lijnen van de brouwerij eens samen aan een bier met een brouwerij uit een ander land. En introduceer een bierstijl dat niet typisch Belgisch is aanvullend aan het assortiment als ‘special edition’.

Ga je niet mee in de ontwikkelingen dan geldt zoals voor iedere bedrijf geldt in een branche: stilstand is achteruitgang en als je daar niets aan doet is dat het einde van je bedrijf…..  

Lees ook:Bier van huurbrouwerij beter?
Lees ook:Belg drinkt weer meer bier
Lees ook:België krijgt internationale bierwedstrijd
Lees ook:‘t Lekkerste blondje van Hellemond
Lees ook:Top 7 interessante speciaalbier trends in Amerika

4 reacties op “Amerika kijkt, komt en overwint…

  1. Fred Schiphorst

    Die eigen identiteit is inderdaad het belangrijkste en vooral volgen wat er elders gebeurt en daarvan het goede gebruiken om jezelf te verbeteren. Gelukkig zie ik daar goede voorbeelden van. Denk aan brouwerij ‘t IJ die met de vergroting van de capaciteit ook aan het vernieuwen is geslagen met fraai resultaat. Denk aan de Texelse die een enorme groei door maakt door een uitgekiende strategie gericht op de toekomst. Maurice daarover horen praten is een feest. Denk aan de Prael die op eigenzinnige manier steeds meer markt verovert. Kortom: denk aan al die brouwers die actief bezig zijn om kwaliteit te leveren en daarvan de vruchten plukken!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Fiona de Lange

    Fred, er zijn meer goede voorbeelden. Jopen natuurlijk ook. Maar toch effe een gevoelig punt… heb je gezien in hoeveel tijd daar enorme brouwerijen uit de grond schieten om vervolgens met hun bier de hele wereld over te gaan? En hoeveel tijd ze daarvoor nodig hadden?

      /   Beantwoorden  / 
  3. Fred Schiphorst

    Ik vind dat niet zo’n gevoelig punt. Ik heb ook geen kristallen bol om naar de toekomst te kijken. Het enige dat ik merk is dat een aantal brouwerijen die op hun manier te werk gaan en daarbij eigenzinnig durven te zijn een mooie groei vertonen, maar dan op Nederlandse schaal. En ik geloof eerlijk gezegd dat daar de kracht van onze brouwers ligt. Dan als een gek gaan vergroten en perse over zee willen kan dan wel eens de grootste fout zijn die je kunt maken.
    Wat ik zeker weet is dat de tijd het zal leren. Voorlopig is het week van het Nederlandse Bier en ga ik mooie dagen met mooie bieren tegemoet!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Eens, er zijn ook meer landen dan Nederland ;) . Aan de andere kant zijn er ook heel wat brouwers die geen proeflokaal hebben waar omzet uit komt. Die moeten ook iets…..

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.