Nieuwe Grolsch-campagne toont merkgeschiedenis

Vandaag lanceerde Grolsch haar nieuwe campagne met de titel ‘Grolsch. 400 jaar karakter’. Om goed bier te maken, is volgens de bierbrouwer karakter nodig. Vier Nederlandse kunstenaars geven op eigen wijze invulling aan het bijna 400 jarig bestaan van Grolsch. De wijze waarop hieraan invulling is gegeven, is zichtbaar in de hieronder weergegeven YouTube videos. Uit de video’s is op te maken dat het biermerk terug gaat naar de roots en daarbij draait het om vakmanschap. De aftrap op TV is een commercial met de “IJsmeesters van Groenlo” die aanstaande zaterdag 6 juli 2013 voor het eerst te zien zal zijn.

IJs en bier
Grolsch wordt al sinds 1615 gebrouwen. En eigenlijk is er in die tijd niet zo veel veranderd. Grolsch wordt nog altijd met dezelfde beleving, inzet en volharding gebrouwen als 400 jaar geleden. Deze vasthoudendheid getuigt van karakter. En over karakter kan Grolsch veel verhalen vertellen. De kernboodschappen doen mij wel aan een ander Nederlands biermerk denken. Welke denk je dat ik bedoel? In de nieuwe campagne “Grolsch. 400 jaar karakter” worden deze verhalen verteld. Zo toont de nieuwe commercial het verhaal van de IJsmeesters van Groenlo die in de 19e eeuw ijs uit de grachten van Groenlo haalden en opsloegen in de kelders van de brouwerij, om ook in de zomer koud bier te kunnen schenken. De zogenoemde ijskelders waren in die tijd overigens ook hard nodig om het bier te kunnen brouwen, maar wellicht dat het ook zo bedoeld wordt. Pas vanaf midden 1800 werd gewerkt aan het bestaan van een ijskast. Dat was het begin van het bestaansrecht van een pilsener. Om de verwarring niet groter te maken. Voor die tijd waren biermerken als Grolsch ook actief. Echter het bier had nog een andere smaak als dat we het nu kennen.

Vier kunstenaars tonen 400 jaar karakter
Als kick-off van de campagne hebben vier Nederlandse kunstenaars enkele voorbeelden van karakteristieke Grolsch verhalen van de afgelopen eeuwen uitgebeeld in verschillende kunstwerken en creaties. Auteur Joost Zwagerman schreef een gedicht over het ‘Hophuwelijk’ tussen één van de oorspronkelijke bierbrouwers uit Groenlo, Peter Cuyper en brouwersdochter Jenneken Neerfeldt, DJ Mark Sixma, ving de geluiden van de Grolsche Bierbrouwerij in een trance nummer waarmee hij het verhaal van de Zes neven De Groen tot leven heeft gewekt en modeontwerper Jacob Kok ontwierp een jurk als symbool voor de zeven kilometer lange waterleiding. Het laatste kunstwerk, een 2 meter hoge ijssculptuur in de vorm van een Grolsch beugelfles van de hand van ijskunstenaar Peter Meurders, is een eerbetoon aan de IJsmeesters van Groenlo en de iconische beugelfles. De verhalen zijn zichtbaar in onderstaande video’s.

Lees ook:Met Grolsch beugel ‘PLOP’-geluid de wereld over
Lees ook:Grolsch gaat terug naar de oorsprong in Groenlo
Lees ook:Nieuwe commercial van Kornuit pils
Lees ook:Grolsch terug op geboortegrond in Groenlo
Lees ook:Nieuwe Grolsch commercial

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.