Bierbrouwers: smaak is persoonlijk!

De cijfers van alle grote bierconcerns staan onder druk. Heineken, Grolsch, AB InBev, ze leveren allemaal in door de afname van pilsconsumptie. Tegelijkertijd laten ze duidelijk markt liggen bij vrouwen. Die blijven ze steevast benaderen met zoetige drankjes en de marketing voor pils is gericht op mannen. Met als jarenlange reactie, de groep vrouwen die bier drinkt is veel kleiner dan mannen dus de focus blijft op mannen. Zulke geavanceerde brouwers die werken met marketingmethodes uit de jaren ’50. Niet realiserend dat ze zelf de groep bierdrinkende vrouwen zo klein houden met al die reclames. En de groep pilsdrinkende mannen krimpt ook. Dat zou toch reden moeten zijn om eens andere marketingmogelijkheden te onderzoeken. De rollen in de samenleving zijn veranderd. Vrouwen zijn niet meer de huisvrouw en mannen niet de enige die erop uitgaan. Begin volgende week zal nog een interessant item op RTL4, EditieNL te zien zijn. Er wordt zichtbaar waar het is misgegaan.

In de Master Thesis van Jelske Stevens, geschreven voor de studie aan de Universiteit van Twente, is duidelijk te lezen dat de huidige marketing achterhaald is. Het past niet meer bij de maatschappij. Ook kan je de conclusie trekken dat het inderdaad een hele klus wordt om vrouwen op grote schaal voor bier te interesseren. Ze hebben de markt door hun jarenlange stereotypering en hokjesdenken flink verziekt. En dat blijft nog altijd voortduren als je kijkt naar de huidige bierreclames en pay-offs.

Smaak is persoonlijk
Sterke dranken als Bacardi of gewone huiselijke producten als koffie zijn niet op mannen of vrouwen gericht. Nee, op het geniet-moment! Vrouwen eten niet allemaal zoete gerechten en mannen gaan echt niet allemaal plat voor witlof, wat een bittere smaak heeft. Of je nu jong, oud, man of vrouw bent… het heeft er niets mee te maken. Nee, smaak is persoonlijk en een beleving! Voor wie de beleving overigens wil ervaren, kijk voor de Ladies Masterclass Bier&Spijs op www.bierenvrouw.nl

Lees ook:Heineken wil meer vrouwen in top bedrijf
Lees ook:Symposium: Stop mannenreclames in biermarketing
Lees ook:Bier en doelgroepsegmentatie zoooo passé
Lees ook:Wijntje voor vrouwen is vloeken!
Lees ook:Hoe ze in de V.S. vrouwen aan ‘t bier krijgen!

Eén reactie op “Bierbrouwers: smaak is persoonlijk!

  1. Dennis

    Om een ding toe te voegen.

    Niet al deze producten draaien om smaak.
    Bacardi als rum kan ondrinkbaar worden verklaard.
    Puur en alleen de marketing zorgt voor het genietmoment.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.