Grolsch lanceert nieuw pils: Kornuit

Bierbrouwer Grolsch introduceert een nieuw pils gebrouwen door en voor de jonge generatie. De jongste generatie brouwers bij Grolsch hebben een andere hopsoort gebruikt en een pils gemaakt met een frisse smaak en een zachte afdronk. Met name dit laatste is anders dan bij het bestaande Grolsch. Kornuit is vanaf vandaag verkrijgbaar in de supermarkt in sixpack flesjes en blik.

Kornuit
Peter Kuijper, één van de oorspronkelijke Grolsch brouwers, was zoals veel jonge mannen eigenwijs en een tikkeltje rebels. Net toegelaten tot het brouwersgilde, wilde hij zijn vakmanschap bewijzen en brouwde Grolsch. Door het toevoegen van een andere hopsoort is Kornuit van Grolsch een verrassend fris pils met een zachte afdronk.

Gisela Rule, Marketing Directeur bij Grolsch zegt over Kornuit van Grolsch: “Wij bieden de Nederlandse consument graag onderscheidende en smaakvolle alternatieven binnen het huidige bieraanbod. Kornuit van Grolsch heeft zijn eigen smaak en daarmee ook zijn eigen doelgroep: de energieke, stoere en gepassioneerde twintigplusser die graag op stap gaat met zijn vrienden en van zijn vrijheid geniet. Dit verklaart ook direct de naamkeuze. Kornuit staat synoniem voor vriend en kameraad, en is daarmee de passende naam voor dit jonge, frisse pils.”

Handtekening
De verpakking van Kornuit van Grolsch is fris, net zoals het bier zelf. Vooral het blik van Kornuit springt in het oog door de mat witte achtergrond en het gebruik van zilver-, groen- en roodtinten. Daarbij wordt de naam Kornuit duidelijk en groot op het blik gecommuniceerd. Tevens bevat Grolsch Kornuit blik 6x33cl op elke verpakking de handtekening van Peter Kuijper en een ‘stempel’ die niet alleen aangeeft dat Kornuit uit de stal van Grolsch afkomstig is, maar ook voor kwaliteit en vakmanschap staat. Het flesje van Kornuit heeft dezelfde vorm als de bekende Grolsch fles, maar valt op doordat het label dezelfde look and feel heeft als het blik.

Op steeds meer vlakken kiest Grolsch voor het bevestigen van vakmanschap in haar marketing en productkeuze. Zelf vond ik de ‘gewone’ Grolsch toch al een jonge uitstraling hebben, maar goed ik ben natuurlijk geen 18 meer .

Lees ook:Nieuwe commercial van Kornuit pils
Lees ook:Grolsch opent eerste Kornuit stadscafé
Lees ook:Grolsch Lentebok nu in blik
Lees ook:Grolsch Herfstbok nu al verkrijgbaar én in blik
Lees ook:Stella Artois in nieuw blik

16 reacties op “Grolsch lanceert nieuw pils: Kornuit

  1. Coen

    Vond het in eerste instantie wel leuk om te lezen en was ik nieuwsgierig.

    Als ik dan doorlees over het totstandkomen van de naam, de uitstraling van de verpakking, synoniemen en doelgroepen, blabla besef ik dat het dus waarschijnlijk niet veel zal zijn wat alles er omheen lijkt belangrijker dan de inhoud.

    (kleine slag om de arm…..’lijkt belangrijker’)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Fred Schiphorst

    Ik ben er iedere keer weer verbaasd over hpe zo’n marketing jongen met zoveel woorden zo weinig kan zeggen. “Fris met een zachte afdronk” dat kun je ook van kraanwater zeggen… Andere hopsoort. Welke dan? Maar goed de uitstraling is jong en dat is het belangrijkste blijkbaar.

      /   Beantwoorden  / 
  3. joeri

    Alweer een nieuwe pils. Het is toch bekend dat er minder Pils(en ander overige bier in Nederland wordt gedronken.) Zou een Nederlander echt hierop zitten we te wachten, kunnen we straks naast de accijnsverhogingen ook de ontwikkelingskosten + marketingskosten gaan betalen voor dit product, want deze kosten worden ook doorberekend op de gewone grolsch.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Dennis Kort

    Fiona enig idee welke hop?

      /   Beantwoorden  / 
  5. rickert van der vlies

    Het is interessant te zien hoe ze het lanceren via een Youfilmpje online, enkele Tweets en wat Instagrams. Het moet een beetje Amsterdam hipster zijn, maar niet te, want dan begrijpt de provincie niet. Ik vrees dat de echte hipsters dit niet gaan drinken, die worden liever gezien met een Oersoep of Oedipus in hun hand.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Rick Kempen

    Een vrij geniaal staaltje marketing, inderdaad veel woorden gebruiken zonder echt iets te zeggen – maar vooral de belangrijkste dingen niet zeggen! Ik ben het volledig met Joeri eens, alweer een nieuw pils, en laat dat nou net de hoek zijn waar de klappen het hardst vallen. Ook Rickert heeft een terecht punt: de hipsters hebben zich als eerste van pils afgekeerd, en hebben ze dat, dan is juist de originele Grolsch een ‘beer of choice’ als ‘echt, ambachtelijk en precies retro genoeg’.

    Maar wat vertellen de marketeers hier niet, en waarmee hadden ze in mijn ogen een veel betere keuze gemaakt? Dat is dat Peter Kuijper, die fijne rebele brouwers van toen, in 1676 meester van Brouwgilde werd. In die tijd brouwde men helemaal geen pilsener bier, en het Grolsch van toen had he-le-maal niets te maken met het Grolsch van nu, laat staan met de Kornuit van nu. Peter zal zijn wenkbrauwen tot ver voorbij zijn voorhoofd optrekken als hij die Kornuit ooit in handen had gekregen :-) Dus, jongetjes en meisjes van de marketing: als je een icoon als Peter uit de oude doos haalt, waarom dan geen bier gebrouwen en gelanceerd waarop de consument van nu wel zit te wachten: een re-creatie van het Grolsch bier waarmee het destijds allemaal begon? Er moeten originele recepten zijn, en het zal waarschijnlijk een donker, enigszins troebel bier zijn geweest dat Peter en zijn kornuiten brouwden – maar dan heb je een ECHT verhaal! Een unieke kans je vakmanschap = meesterschap uit de zeventiende eeuw vorm en inhoud te geven! Misschien was het wel een kuitbier, ik heb geen idee, maar ben ervan overtuigd dat Grolsch hiermee een geweldig punt had kunnen scoren terwijl het nu een penalty is die met enkele zielige stuitjes ver naast het open doel verdwijnt, rechtstreeks de vergetelheid in.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Rickert van Der Vlies

    Columbus en Cascade hebben ze gebruikt.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Hans

    Waarom niet gewoon Grolsch amber terug op de markt?, vond ik een mooi biertje.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Gurbe

      Helemaal mee eens!

        /   Beantwoorden  / 
    2. willem straatman

      Grolsch pils prima hoppig bier. In tegenstelling tot het slappe I
      managementsgelul over het al even slappe Kornuit.
      Amber mag van mij en vele anderen weer terug komen. Maar dan wel de eerste pittige versie in de fles met het geelgerande etiket.

        /   Beantwoorden  / 
  9. Ton van Oorschot

    Heeft Grolsch begin 2000 ook niet een Kornuit gebrouwen? Dat was een troebel 6% bier. Waarom nu een andere bier met dezelfde naam? Verwarrend. Overigens was de Kornuit Grande Reserve (liter fles) een geweldig bier. Laat ze dat maar opnieuw in de markt zetten!!

      /   Beantwoorden  / 
  10. Louis

    Inlezen .. Kornuit is al een oude getrouwe..
    Flauw om als nieuw te introduceren..

      /   Beantwoorden  / 
  11. T0n

    Kornuit is dan misschien bedoeld voor een jonge doelgroep. Op het etiket staat anders 18+. Ze lopen al een beetje vooruit op de nieuwe alcoholwetgeving!?

      /   Beantwoorden  / 
  12. T0n

    Kornuit is misschien bedoeld voor een jonge doelgroep, maar volgens het etiket is het bedoeld voor 18+. Het loop daarmee al vooruit op de nieuwe wetgeving!?

      /   Beantwoorden  / 
  13. hans

    Inderdaad was Amber een mooi bitter biertje dat inderdaad terug mag komen.

      /   Beantwoorden  / 
  14. dennis

    Leiden culinair en kornuit bier is geen goede combinatie. Wat een bocht.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.