Categorie: "Bier algemeen"

Omkooppraktijken op Amerikaanse biermarkt?

Kees Beerepoot tipte mij over het bericht dat in Chicago veel aan de hand is op biergebied. Een ware bieroorlog is daar aan hand tussen de grote bierconcerns en de ambachtelijke bierbrouwers. Volgens deze laatste partij gaan omkooppraktijken ten koste van hun markt. Bierconcerns als AB InBev en SABMiller en bierdistributeur Chicago Beverage Systems zouden café’s tapinstallaties, gratis bier en ander equipment aanbieden in ruil voor een tapplaats. Uiteraard is dit tegen de wettelijke regels in. Beide biergiganten ontkennen dat dit gebeurt.

Van Vollenhoven Stout jubileert en presenteert haar nieuwe jaargang!

Belangstellenden in De Engelse ReetWoensdag 23 november vond in café De Engelse Reet in hartje Amsterdam weer de presentatie plaats van een nieuwe jaargang van het Van Vollenhoven’s Stout. Onder de bezielende leiding van de stichting ‘De Gekroonde Valk’  werd voor de vijfde keer een re-make van een oer-Hollands speciaalbier gebrouwen door Guus Royen van De Schans in Uithoorn. Elk jaar is het bier een beetje anders – het bier-bloed van Guus kruipt waar het niet gaan kan en dus blijft hij ‘tweaken’- en het lijkt dit jaar nog weer het meest bij jaargang 1 te liggen. En dan was er nog een speciale Lustrum-uitvoering!

Bier Euleteul Zomer in finale Smaak van Nederland

Brouwerij De Fontein is met haar bier Euleteul Zomer finalist voor de titel Smaakvol 2010. De negen finalisten strijden voor de sterrenstatus die staat voor het lekkerste product van Nederlandse bodem. De naam Euleteul Zomer heeft een link met de grondstoffen van dit bier. Niet alleen gerstemout, tarwemout en hop zijn ingrediënten maar ook Euleteul (vlier) dat een geneeskrachtige werking zou hebben. Bier met een geneeskrachtige werking dus? (op de foto Lonneke Brouns-Dings met het bier) 

Respect voor bier!?

BiertjeAls ik me ergens aan stoor in de bierwereld is het wel het gebruik van het woord “biertje“. (Met name speciaal)bier is een complexe drank  waar respectabel mee omgegaan dient te worden. De verschrikkelijke reclames van sommige biergiganten hebben al geen respect voor vrouwen, ook het product zelf verdient meer dan het nu krijgt. Al lijkt het erop dat “mannen” het bier verafgoden, met het “tje” achter bier bagatelliseren ze het product zelf ook.