Driesterrenrestaurant De Librije heeft in samenwerking met de Jopenkerk een eigen bier ontwikkeld. Jonnie en Thérèse Boer van De Librije zochten naar een sterk bier met kruidige en dropachtige smaken. Op basis van de bestaande Jopen bieren is uiteindelijk een volledig nieuw bier ontwikkeld met ingrediënten als gagel, jeneverbes, chilipeper en trekdrop. Donkere karamel moutsoorten geven het bier body en een zacht licht zoetige smaak met herkenbare duidelijke tonen van karamel, zoethout en drop. De nasmaak doet sterk denken aan rozijnen, salmiak en sinaasappel, terwijl de geur van rood fruit, zoethout en karamel overheerst. →
Categorie: "Bier algemeen"
Nieuwe Trappistenbier Zundert compleet uitverkocht
Terwijl diverse Belgische media hier en daar wat sceptisch zijn over het succes van de tweede Nederlandse trappist Zundert, gaat de verkoop van het bier voorlopig als een speer. Alle verwachtingen zijn overtroffen en in nog geen week tijd is het bier al volledig uitverkocht. Er was al gerekend op een grote vraag naar het trappistenbier, maar dat het zo groot zou zijn had de winkel van de abdij Maria Toevlucht en de monniken echt niet verwacht. Ook in horeca en op diverse andere plekken is geen Zundertse trappist meer te krijgen. Ook ik merk dat heel wat bierliefhebbers mij vragen of ik nog een adres weet waar het bier te koop is. Helaas zullen alle liefhebbers een paar weken geduld moeten hebben. →
Budelse Brouwerij lanceert Masterclasses Bier
Bier en speciaalbier leeft steeds meer bij de Nederlandse consument. Bier is hot. Het is daarom erg belangrijk dat de biergenieter niet alleen meer bieren ontdekt maar ook de kennis over bier vergroot. Het bier smaakt immers nog beter als bekend is hoe je bier moet proeven en als je weet welke elementen de smaak in het bier bepaalt. De Budelse Brouwerij, die al van generatie op generatie binnen de familie wordt voortgezet, gaat daarom haar kennis over bier delen in een zestal Masterclasses Bier. →
Chouffe lanceert dessertbier Château d’Ychouffe
Er is een nieuw kabouterbier of moet ik zeggen kabouterwijn op de markt: Château d’Ychouffe. Dit is een blend van 60 procent Chouffe wort (basis van een bier voordat de gist is toegevoegd) en 40% dessertwijnmost afkomstig van Château Du Cros. De wijn is afkomstig van Loupiac die bekend staat om hun zoete smaak en op de markt als dessertwijn wordt verkocht. Bij deze nieuwe bier-wijncreatie was het de bedoeling dat het zoete karakter absoluut behouden zou blijven. Het gistingsproces is daarom op de voet gevolgd waarbij de gisting op het juiste moment werd gestopt zodat er voldoende restsuiker zou achterblijven. →
Wordt het Reinheitsgebot werelderfgoed?
Het Duitse Reinheitsgebot werd al in 1516 ingevoerd door de Duitse brouwers. In die tijd werd er met de ingrediënten van bier veel gesjoemeld om het goedkoper te maken waardoor de bevolking gevaar ging lopen aangezien niet meer bekend was hoe het bier daadwerkelijk tot stand was gekomen. In Duitsland introduceerde men daarom het Reinheitsgebot wat betekent dat er geen toevoegingen aan het bier wordt gedaan en er puur met water, hop, gerstemout en gist gewerkt mag worden. Er zijn inmiddels wel de nodige aanpassingen gemaakt maar het Reinheitsgebot is nog altijd van kracht. Brouwers die bier brouwen voor export mogen bijvoorbeeld wel toevoegingen doen. De Duitse brouwers zijn nu zo trots op hun brouwwetten dat ze voor deze biertraditie graag de Werelderfgoedstatus willen aanvragen bij de VN cultuurorganisatie Unesco. →
Heineken biermerken in Nigeria vernietigd
Door de Shariawetgeving zijn in Nigeria meer dan 240.000 flessen Star- en Gulder bier, beiden biermerken van Heineken, in een weiland vernietigd. Volgens de Shariawetgeving is het drinken van alcohol verboden. →
Tweede Nederlandse Trappistenbrouwerij De Kievit opent haar deuren
De tweede Nederlandse Trappistenbrouwerij is een feit. (foto’s: Trappistenbrouwerij De Kievit en Fiona de Lange)
Vanmiddag had ik de eer om aanwezig te zijn bij de speciale perspresentatie van trappistenbrouwerij De Kievit van Abdij Maria Toevlucht en natuurlijk ook de doop van de nieuwe Zundert Trappist. Eenmalig zijn de deuren vanmiddag even geopend om de Nederlandse media en zo ook de biergenieters in Nederland kennis te laten maken met deze nieuwe trappistenbrouwerij. Bijzonder is het wel! Voor het eerst in 125 jaar opent in Nederland een nieuwe trappistenbrouwerij haar deuren. Een prachtige moderne brouwerij die in de huidige setting 3.000 hectoliter kan brouwen op jaarbasis waarbij na een uitbouw een maximale capaciteit van 5.000 hectoliter verwerkt kan worden. Hiermee is het nu de negende trappistenbrouwerij ter wereld zo meldt De Kievit, of toch de tiende? Immers Brouwerij Spencer in de VS zou volgens de woordvoerder van de Vereniging Internationale Trappist ook het logo al krijgen en de negende trappistenbrouwerij zijn. Bekijk hieronder de beschrijving van de smaak én een fotoimpressie van de brouwerij! Kijk zodadelijk naar EditieNL, RTL4 18.15 uur. →
vandeStreek bier lanceert nieuwe Hop bierreeks
De broers Van de Streek komen in 2014 met een nieuwe hoppige bierlijn op de markt. Het design van de flesjes maar ook de bieren worden geïnspireerd door kunstenaars. Op vrijdag 6 december presenteert de brouwerij het begin van de nieuwe reeks bieren bij Casco, Office for Art, Theory & Design in Utrecht. De bierlijn krijgt de naam Hop Art mee naar de samenwerking tussen vandeStreek en Casco. →
Aandacht voor Trappistenbier in horeca en bij biergenieters
Veel medewerkers bij Nederlandse horeca en ook biergenieters weten nog altijd niet het verschil tussen een Trappisten- en een Abdijbier en daarmee ook niet het unieke karakter van een Trappistenbier. Een eigen proef op de som leverde voor mij ook schokkende resultaten op. Het is zelfs zo dat men denkt dat bijvoorbeeld een Affligem ook Trappistenbier is. Zucht. Klik hier voor de eisen die verbonden zijn aan een officieel Trappistenbier. La Trappe, één van de twee Nederlandse Trappistenbieren van Nederland gaat in december een horeca campagne starten om het authentieke verhaal te vertellen van Trappistenbier. Met deze campagne krijgt ook de biergenieter in het café via telefoon veel uitleg en trappisten bierbeleving! →
Bier en doelgroepsegmentatie zoooo passé
Bierbrouwer Grolsch werkt zowel in Nederland als daarbuiten hard om de marktpositie verder uit te breiden. In het gepubliceerde artikel in De Telegraaf vorige week steeg de blijdschap bij mij naar grote hoogte bij het lezen van de eerste alinea van het artikel. Moederconcern SABMiller ontdekte namelijk dat bier niet langer het drankje is dat alleen door mannen wordt gedronken. Eigenlijk is het ook wel weer triest dat ze daar nu pas achter komen. Echter bij het lezen van de tweede alinea wordt opnieuw duidelijk dat de brouwer het nog altijd niet begrepen heeft. Er komt namelijk meer aandacht voor jongeren en vrouwen die minder sterk en juist meer fruitig bier in hun glas zouden willen. Natuurlijk, precies daarom stijgt de verkoop van speciaalbier zo hard onder jongeren! Dat zijn allemaal zoete en laag alcoholische dranken. Zucht! Wanneer zouden ze de doelgroepsegmentatie loslaten? →