Zoals ik al eerder schreef op dit blog kunnen we nog zoveel wetten maken om de alcoholverkoop onder jongeren terug te dringen, echter zonder goede controle is dit zinloos. In De Telegraaf was vanmorgen te lezen dat het aantal webwinkels dat alcohol verkoopt met de dag groeit echter er is geen enkele goede controle mogelijk op degene die de aankopen doet. De enige methode waarop gecontroleerd wordt of iemand niet onder de 18 is, is de leeftijdsvalidator aan het begin van de website. →
Categorie: "Bier verkooppunten"
Brouwerij De Volle Maat vult de glazen
Eerder dit jaar werd al bekend dat drie maten een (huur)brouwerij waren gestart. Tom Steenbergen, Jean de Gooijer en Fokko Kruizenga, die elkaar kennen van het amateurbierbrouwersgilde De Amervallei te Amersfoort, hadden al enige tijd het idee hun bieren commercieel te verhandelen. En afgelopen zaterdag was het zover: bij Slijterij ’t Drankhuys in winkelcentrum Emiclaer (Amersfoort) konden twee bieren van De Volle Maat geproefd worden, en gekocht uiteraard.
Café De Drie Dorstige Herten aanwinst voor Utrecht
In 2012 wonnen ze met Dégust Hoogeveen nog de Bier- en Gastronomie Award en nu was ik blij verrast Doinja Karmelk en Maurits Harmsen achter de toog te zien staan van Café De Drie Dorstige Herten. In oktober 2012 is dit dreamteam een nieuw café begonnen. Afgelopen weekend heb ik deze prachtige sfeervolle locatie van circa 35 vierkante meter bezocht. Wat mij betreft een grote aanwinst voor Utrecht. Er zitten natuurlijk meer goede biercafés in Utrecht echter zij bieden iets aan dat nog niet te vinden was! Een moderne, sfeervolle huiskamer met veel (bijzondere) streek-, Nederlandse en ook buitenlandse bieren. Café De Drie Dorstige Herten is een combinatie van Proeflokaal Arendsnest en In de Wildeman. →
Orval past verkoopverpakking aan
Al jaren zijn er problemen met de verkrijgbaarheid van het trappistenbier Orval. Bierhandelaren konden in beperkte hoeveelheid aan het bier komen waardoor blijkbaar regelmatig de kratten Orval bij de supermarkt werden ingekocht. Hierdoor is het bier voor de consument vaak uitverkocht. Reden voor de paters om het trappistenbier, waarvan jaarlijks circa 69.000 hectoliter wordt gebrouwen, alleen nog in een verpakking van 4 flesjes in de supermarkt te gaan verkopen. De kratten gaan dus uit het assortiment. →
Kennismaking met onbekende speciaalbieren
Vandaag was ik weer aangenaam verrast toen ik de Mitra binnen stapte… Eens in de zoveel tijd hebben ze de actie 8 halen = 6 betalen. Ik houd ‘t eigenlijk nooit zo bij… Een leuke mogelijkheid om een paar bieren te proeven die ik normaliter minder snel van de plank zou pakken. ’n Toeback van de Scheldebrouwerij bijvoorbeeld. En kreeg ik toch nog een verrassing? →
Einde in zicht voor stuntkorting op bier?
De eerste gemeente, namelijk Eindhoven, die opstaat en stuntkortingen in de supermarkten op alcohol wil gaan verbieden. Met de nieuwe Drank- en Horecawet die vanaf 1 januari van kracht is, kunnen gemeenten zelf aanvullende verordeningen invoeren. Wethouder Lenie Scholten wil daar mogelijk als eerste gebruik van maken door een verbod op bieracties met meer dan 30 procent korting. Is dit het begin van het einde voor stuntkorting op bier? →
Slijterij hét nieuwe proeflokaal
Vanaf 1 januari 2013 is het mogelijk om gratis een glaasje bier, wijn of andere drank te proeven in een slijterij of supermarkt. Alhoewel er ook vervelende maatregelen aan de nieuwe Drank- en Horecawet vasthangen, is deze nieuwe wetgeving naar mijn idee echt een aanwinst voor slijterijen in Nederland. Het geeft je de mogelijkheid om consumenten over de streep te trekken eens wat anders te proeven. Volgens Ron Andes voorzitter van de Koninklijke Slijtersunie kost het slijters een vermogen om wijnen open te maken aangezien deze maar een paar dagen houdbaar zijn. Aangezien de inhoud van bier per flesje veel minder is, biedt dit veel meer mogelijkheden. Natuurlijk is een koeling dan wel belangrijk! →
Jongeren de grens over voor bier?
Volgens Koninklijke Horeca Nederland gaan jongeren op 1 januari a.s. massaal naar België en Duitsland om bier te drinken. Dit vanwege de accijnsverhoging. In België gaan de prijzen in de horeca echter ook omhoog zo meldde diverse bierbrouwers de afgelopen weken en maanden al. De KHN brengt jongeren nog op ideeën. Ik denk dat ‘t allemaal zo’n vaart niet zal lopen. →
Bavaria lanceert jubileumblik NAC
Bavaria heeft ter gelegenheid van het 100-jarig jubileum van de Bredase voetbalclub NAC een jubileumblik ontwikkeld. Haar halve literblik is omgedoopt en gehuld in de zwart-gele clubkleuren en draagt de slogan 100 jaar NAC. →
Prijsverschil zet Perfect Draft onder druk?
De Telegraaf kopte afgelopen zaterdag dat de brouwers gingen stoppen met de thuistap. Dit verhaal kunnen we iets nuanceren aangezien vooralsnog alleen Grolsch en Bavaria stoppen met de productie van hervulbare biervaatjes. AB InBev laat als reactie op het verschenen artikel weten dat er vandaag de dag 40.000 Perfect Drafts in Nederland in gebruik zijn. Van de verkochte Perfect Draft-vaatjes is maar liefst tweederde een bier van AB InBev. Voor Jupiler en Hertog Jan blijven de tapfustjes dan ook gewoon te koop in de supermarkt. →