AB InBev kampt net als andere brouwers zoals ik gisteren schreef met het afzetprobleem van pils in Amerika. Budweiser loopt in de V.S. al jaren niet goed en ook de Bud Light die jaren de terugval van de ’gewone’ Bud opving (jaarlijks 9%), heeft z’n beste tijd gehad. Anheuser-Bush gaat het over een andere boeg gooien zo presenteerde ze vandaag. De komende weken kunnen jongeren rekenen op een hipper imago en gratis Budweiser bier. Een opmerkelijke stap die bij de partijen die strijden voor alcoholpreventie onder jongeren naar mijn gevoel zeker niet goed valt. En hoe matcht dit nu met de onlangs gelanceerde ‘Be Responsible Day’. Ik kan niet anders zeggen, opmerkelijk! →
Categorie: "biermarketing"
Nieuwe 140 jaar Amstel commercial
Ter gelegenheid van het 140-jarig bestaan van Amstel is een nieuwe commercial gelanceerd. Graag jullie mening! Wat vinden jullie ervan? Het is dé commercial die iedere man wil zien, toch? Door op lees verder te klikken kan je hem hieronder ook bekijken! En hoeveel vrouwen komen er in voor? Wie het weet mag het zeggen . →
Heineken marketing slaat in V.S. niet aan
Het premium pils Heineken is de laatste jaren in Amerika in een vrije val geraakt. De Amerikaan laat het anderhalf keer duurdere premium pils links liggen, net als de light versies van Heineken en Amstel. De Amerikaan gaat voor goedkoper bier van kleinere brouwerijen. De speciaalbierbrouwers doen het bovendien erg goed en de Amerikaan is erg chauvinistisch en kiest massaal voor het product van eigen bodem, dichtbij huis. Toch dacht Heineken de strijd te winnen door de focus te leggen op de zwarte Amerikaan. Helaas werden ze hiermee belachelijk gemaakt door komiek Stephen Colbert. →
Goed idee! Huishoudbeurs met biereiland
Vorige week was ik op de Jaarbeurs in Gent. Dit is te vergelijken met een huishoudbeurs. Nee, ik kwam er niet voor de potten en pannen maar voor De Langste Toog. Een biereiland met 45 verschillende soorten bieren van fles en fust. Initiatiefnemer van deze prachtige bierplek is Luc De Wit van de Belgische brouwerij Bavik. Bekijk verderop de korte video impressie. De plek is een groot succes en jaar in jaar uit wordt het steeds bekender en drukker. Een platform voor brouwers om hun bier te laten schenken. Dit bracht mij ook op een idee voor Nederland! →
Wereldrecordpoging Grootste Blindbierproeverij
Op 24 oktober 2010 vindt het Guinness World Record poging plaats om de grootste blindbierproeverij te organiseren. De Stichting Biergilde BNB gaat samen met Café de Hertog Jan Proeverij en de Hertog Jan Brouwerij de strijd aan. Het doel is dat meer dan 250 proevers aan de blindbierproeverij deelnemen. Iedere deelnemer krijgt vier bieren te proeven zonder op de hoogte te zijn van het merk en type. Op een formulier moeten de bevindigen worden opgeschreven. De strijd gaat niet om de meeste juiste antwoorden maar om het aantal deelnemers. Hoe je mee kunt doen? →
Wereldwijde promotie van bier via internet
Voor de nieuwe editie van het blad Bier! ben ik op onderzoek gegaan naar de promotie van bier en speciaalbier door brouwerijen over de hele wereld. Wat zijn internettrends en welke brouwerij bedenkt innovatieve ideeën om via social media en internet het bier aan de vrouw en man te krijgen. Het is nog steeds zichtbaar dat de marketing van bier en met name speciaalbier op enkele uitzonderingen daargelaten via internet en social media veel beter kan. En de brouwers die dit wel oppakken plukken er de vruchten van. Wat globaal de conclusies waren? →