Analyse van de biermarkt: dit is toch niet serieus?

Je bent een paar dagen genieten van Belgische bieren, komt terug en kijkt wat je hebt gemist… of wat niet, is misschien beter te zeggen.  Zie ik toch een analyse van het kaliber ‘lik mijn vestje’… echt de conclusies daar zakt mijn broek van af. Een online artikel over de analyse van bierreclames op een strategiesite.

Ik ben heel kritisch dat weet ik… maar serieus er zit toch wel meer visie achter strategie-online? De analyse is dat marktleider Heineken altijd goed weet in te spelen op evenementen, ehhh ja. Dat ze terrein hebben verloren en zich weer richten op jongeren. En verder proberen concurrenten marktaandeel weg te pakken. Dit is toch altijd zo… lijkt me logisch in een markt met meerdere spelers, toch? Oh ja ik las ook dat de biermarkt nu wat minder gaat… goed… Ik pretendeer zeker niet alle kennis in pacht te hebben. Echter als je een strategie-site hebt dan lijkt het me logisch dat je mensen verrast met een insteek waar je zelf toch niet eerder op gekomen was.

Waar zijn in de analyse bijvoorbeeld de veranderende bierconsumptie. Het steeds meer opkomen van regionale, kleine brouwerijen. Het groeiende marktaandeel van de speciaal bierbrouwers? Waarom komen de brouwerijen niet verder dan een parodie op een reclame of een leuker gadget. Tja, daar kan ‘m wel eens het punt zitten in de strategie waarom bierbrouwers het marktaandeel niet verder uitbreiden? Blijven met zijn allen lekker traditioneel in hetzelfde kringetje draaien. Wellicht zou de strategie en focus eens over een hele andere boeg moeten? Iets meer kijken naar hoe slim en goed de regionale en lokale speciaal bierbrouwers inspelen op emotie. En waar zijn de vrouwen? Nog steeds nergens in de bierreclames. Wat is de toekomst? VROUWEN! Goed, ik zou zeggen oordeel zelf….  http://www.strategie-online.nl/2009/11/16/reclameblik-bier/

Lees ook:Creëren van een beleving in bierreclame
Lees ook:De gevolgen van al die overnames
Lees ook:Bavaria lanceert vandaag nieuwe website
Lees ook:Vrouwen en bierreclames, hoe bedoel je seksistisch?
Lees ook:Druk op de ketel bij Grolsch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.