2010 het jaar van de fairtrade?

Vanuit diverse brouwerijen en bierexperts die ik onlang sprak wordt 2010 ook het jaar dat de fairtrade bieren in Nederland gaan doorbreken. Groen, biologisch en regionale brouwerijen gaan het allemaal goed doen. Een trend waar fairtrade bierbrouwer Mongozo extra in investeert. 

Terwijl fairtrade in het buitenland al een grote en duidelijke groei heeft doorgemaakt wachten de producenten van fairtrade producten in Nederland nog op de hype. Mongozo een wereldwijde speler in exotische fairtrade bieren heeft zich er alvast op voorbereid. Met een compleet nieuwe website, www.mongozo.com, wil zij de Nederlander eens overtuigen een van de exotische fairtrade bieren te kopen. Los van het fairtrade verhaal, dat zeker in andere landen al als hip is, raken deze bieren echt de trend van mix- en moderne drankjes. Als je de etiketten bekijkt zou je niet denken dat dit iets met bier te maken heeft.

Alle bieren van Mongozo hebben een verhaal dat teruggaat naar de ‘roots’ van het bier, Afrika. Het bier is in meerder fruitsmaken verkrijgbaar zoals banaan, mango en kokosnoot. Het afzetkanaal van de Mongozo bieren is momenteel vooral de speciale, exotische restaurants. Ik ben erg benieuwd hoe deze trend zich verder gaat ontwikkelen. Ik weet niet of de echte bierliefhebber deze bieren gaat drinken. Echter ik denk wel dat deze bieren een goede opstap kunnen zijn naar mensen die nu denken dat alle bieren hetzelfde zijn en ze dus niet drinken. Wellicht is het de schakel naar de doelgroepen, bijvoorbeeld een groot deel vrouwen, die nu denken niet van bier te houden.

Lees ook:‘Nederland loopt ver achter in Fairtrade bieren’
Lees ook:Victoria Koblenko opent landelijke Fairtrade borrel
Lees ook:Eerste landelijke Fairtrade borrel
Lees ook:Haal de zon in huis!
Lees ook:Mongozo noteert wereldwijde groei van 25%

Eén reactie op “2010 het jaar van de fairtrade?

  1. bAVkito

    Bierbrouwerij de Koningshoeven verkozen tot “Beste Maatschappelijk Verantwoorde Ondernemer van de gemeente Tilburg”! (07-10-2010)

    Na een spannende periode waarin de jury zich beraadde over wie van de drie finalisten het meeste recht heeft op de titel, werd vanmiddag in Tilburg het oordeel uitgesproken: Bierbrouwerij de Koningshoeven is de winnaar!

    Bierbrouwerij de Koningshoeven is erg trots op de vorderingen die zij de afgelopen tijd heeft gemaakt voor wat betreft Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het bemachtigen van deze begerenswaardige titel is dan ook een prachtige beloning voor de inspanningen die de medewerkers tot nu toe geleverd hebben. Dit betekent echter niet dat er nu achterover geleund gaat worden!

    De medewerkers zijn enorm gemotiveerd om zichzelf actief te blijven inzetten voor dit thema, zodat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen ook in de toekomst vele voordelen kan opleveren voor de factoren People, Planet en Profit.

    Bezoek voor meer informatie over de MVO-prijs Tilburg de website http://www.mvoprijs.nl

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.