Heineken is in Zuid-Afrika, een van de belangrijke groeimarkten van het Nederlandse bierconcern, flink de dupe van lastercampagnes. Sinds een brouwerij in 16 maanden uit de grond is gestampt is het hek van de dam. South African Breweries (SAB) die vroeger een alleenheerser was in Zuid-Afrika is via de lokale bevolking in de townships een bieroorlog begonnen tegen Amstel en Heineken.
Ongelooflijk dat zoiets kan bij zo’n groot concern als SAB. Met name in de townships van Zuid-Afrika, waar de wereld van de bevolking een heel stuk kleiner is, begrijp ik dat dit effectief kan zijn. De laatste jaren is de verkoop van het premiumbier explosief gestegen. Heineken verkocht in 2003 100.000 hectoliter en nu 700.000 hectoliter. De lokale bevolking ziet het Heineken bier als statussymbool en laat de goedkopere merken Carling Black Label en Castle steeds vaker links liggen. Je zou denken dat Grolsch, het premiumbier van SAB, dan ook goede zaken kan doen. Helaas. Ze hebben wat aan het flesje veranderd en nu wil de consument het niet meer. Ze denken dat de smaak ook is gewijzigd.
Ze zetten zelfs advertentiecampagnes in om de bierdrinker wijs te maken dat ze voor kleinere Amstelflessen dezelfde prijs moeten betalen als de grotere. Verder worden fluistercampagnes gestart in de townships en ga zo maar door. Op de lange termijn zal dit toch niet werken. Uitgaan van eigen kracht en de eigen voordelen benadrukken levert iets voor SAB op.
In plaats van dat ze daar eens mee beginnen en hun eigen voordelen van het bier benadrukken? Het mooie van deze lastercampagnes is wel dat ze al dat geld in ieder geval niet pompen in het promoten van hun eigen bier… Heineken gaat naar de Zuid-Afrikaanse advertentiecommissie en sluit een gang naar de rechter niet uit.
Lees ook:Afrika bierpionier stopt na 40 jaar
Lees ook:Zuid-Afrikaanse brouwer stopt groei Heineken?
Lees ook:Heineken doet overname in Nigeria
Lees ook:Budweiser commercial voor WK Zuid-Afrika
Lees ook:Groei van bier in Afrika