Pils uit elkaar halen is een moeilijke klus. Zo bleek al eerder uit een blindproeverij bij de Keuringsdienst van Waarde waar toen geen een bier juist werd geproefd. Toch haalt de bierliefhebber in 35 procent van de gevallen blind zijn of haar bier eruit. Eigenlijk vind ik dit in het licht van de TV-aflevering toch best een prestatie. Deze resultaten kwamen vooruit uit een onderzoek onder 120 proefpersonenen in opdracht van SMR, een opleidingsinstituut voor marketing en communicatie.
Hiermee bleek de stelling dat 75% van de bierdrinkers hun favoriete biermerk kiezen op basis van reclame en niet op basis van smaak onjuist. Toch was 65% niet in staat om hun favoriete biermerk eruit te halen. Wat scheelt het, 10%. Verder concludeert SMR dat bij het opbouwen van een merkvoorkeur reclame een belangrijkere rol speelt dan smaakbeleving.
Er was een opmerkelijke, positieve uitschieter bij Heineken. Van alle proevers die Heineken als favoriete merk noteerde haalde 50% van de respondenten dit bier er ook met een blinddoek uit.
Lees ook:Bierdrinker niet trouw aan biermerk tijdens vakantie
Lees ook:‘Heineken moet bod verhogen’
Lees ook:Heineken op de vingers getikt
Lees ook:Ster Gouden Loekie is weer toe aan een bierreclame
Lees ook:De bierrobot haalt je bier!