Zwaardere en donkere bieren zijn in trek terwijl de amber en witbieren duidelijk in populariteit verliezen. Ter gelegenheid van het Weekend van het Bier is de jaarlijkse Bierbarometer uitgevoerd waarbij de Belgische brouwers in samenwerking met Nieuwsblad.be de Belgische bierdrinker ondervragen. Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat de streekbieren terrein winnen en de kennis over Belgische bieren onder de bevolking nog steeds stijgende is.
Dit is mede te danken aan televisieprogramma’s. Wanneer gaan we in Nederland een programma op de buis brengen? Overigens is deze trend ook in Nederland zichtbaar. De zwaardere bieren zoals La Trappe Quadrupel en de Nederlandse tripels doen het erg goed bij de Nederlandse brouwers.
Zo’n 15% van de Belgen drinken graag een abdij- of trappistenbier. Al eerder kwam uit onderzoek naar voren dat bier in het restaurant terrein wint ten koste van wijn. Inmiddels drinkt al een kwart van de Belgen bier boven wijn in een restaurant. Drie jaar geleden was dit nog 18 procent. Bier en gastronomie maakt een duidelijke opmars mede dankzij uitspraken van bekende Belgen over bier en gastronomie.
Ook op recepties gaan steeds meer Belgen bier drinken boven champagne. Het is een stijging van zes procent in drie jaar tijd. Overigens zal de promotie van het bier DeuS dat veel wegheeft van champagne wellicht een verdere, sterkere stijging geven. Het is blond bier met een alcohol van 11,5% dat wordt gebrouwen door Brouwerij Bosteels (bekend van Tripel Karmeliet en Kwak).
Bron: Weekend van het Bier en Nieuwsblad.be
Lees ook:Belgen drinken steeds meer speciale bieren
Lees ook:Belgische bierbarometer: 30% verkiest bier boven wijn bij diner
Lees ook:Russische Imperial Stout wint terrein
Lees ook:Export Belgisch bier stijgt opnieuw
Lees ook:Populariteit bier en wijn bij Amerikaan bijna gelijk
Hmmmm ik kan alleen maar blij zijn als donker bier liefhebber!
Bier is net zoals de mode industrie: Het ene jaar zijn de lichte bieren trendy. Het volgende seizoen zijn het vooral de “frisse wit bieren” die weer aan hun opmars werken. In de winter periode kom je vanzelf weer uit bij de zwaardere donkere dames en heren uit.
Paar jaar geleden moest je als bierliefhebber/drinker zo een trendy thuistap in je bezit hebben. Je werd er mee doodgegooid. De PR – afdeling van de brouwerijen draaien op volle toeren. Asbakken, nieuwe glazen/spiegels/t-shirts/paraplu’s/boxershorts/bierviltjes en andere promotiemateriaal!
Bier = het gouden vloeibare geld !! uhhh – handel.