In juli 2010 schreef ik al een stuk over het alcoholslot. Ik begreep namelijk niet waarom het zo lang moest duren aangezien de politiek er al jaren mee bezig is en Camiel Eurlings het al uitgebreid had getest. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur zet het ingezette beleid van Camiel Eurlings nu door. Vanaf mei 2011 kan iedere automobilist die meer dan acht tot tien glazen bier heeft gedronken, dit komt neer op een promilage van 1,3, rekenen op een alcoholslot in de auto.
Voordat je weg rijdt moet er geblazen worden maar ook tijdens het rijden. Zo voorkomen ze natuurlijk dat iemand anders voor de bestuurder blaast en hij/zij alsnog weg kan rijden. Mocht de automobilist overigens verslaafd zijn dan staat ook een verplicht programma bij verslavingszorg op het programma. De bestuurder moet in een blaaspijpje blazen dat gekoppeld is aan de startonderbreker. Ongeveer 4.000 mensen per jaar zullen naar verwachting het alcoholslot moeten gebruiken. Bizar! dat het nog zoveel mensen zijn.
Lees ook:Eerste bezwaar tegen boete met alcoholslot
Lees ook:Bier gedronken? Dan start de auto niet!
Lees ook:De auto die het bier haalt
Lees ook:Carnavalvierders drinken dit jaar uit plastic
Lees ook:AB InBev lanceert website om drinkende kinderen te voorkomen
De verkeersveiligheid is alleen gediend met een zerotolerance-beleid. Dat wil zeggen dat het rijden onder invloed van alcohol of softdrugs (hoe weinig of veel dan ook) niet zou mogen. Die controle is eenvoudig uit te voeren zonder sloten en ingewikkelde metingen.
Niet iedereen is het er mee eens dat dit een goede zaak is las ik vandaag in nrc. Een aantal psychiaters denkt dat het feit dat alcoholisten straks -nuchter- een auto mogen besturen tot meer ongelukken leidt, omdat deze mensen ook dan last hebben van trillingen en in het algemeen “verward” zijn en zich slecht kunnen concentreren. Het hele artikel is terug te vinden op http://www.nrc.nl.
Wie er gelijk heeft? ik moet bekennen dat ik geen idee heb.
ik heb in mn Trouw vanochtend ook gelezen dat je tijdens de rit ook zo nu en dan moet blazen. Dit zou dan even gevaarlijk zijn als het bedienen van de radio.
durf bijna niet de effecten daarvan te bedenken.
Dat is inderdaad wel een punt! Je mag ook geen mobiel vasthouden. En val je dan bij het niet blazen gewoon midden op de weg stil? Ik zie ‘t al voor me midden op de snelweg…