Een sponsor heeft er vast en zeker geen vertrouwen in dat Australië tegen aartsrivaal Engeland gaat winnen. Er wordt heel Australië namelijk een Victoria Bitter beloofd als het nationale cricket team de zogenoemde The Ashes-series winnen. Dit is een van de beroemdste sportwedstrijden die eens in de twee jaar worden gehouden. Hoeveel kost zo’n actie nou?…
Met de boodschap ’Schreeuw onze natie naar de zege’ belooft Victoria Bitter (VB) iedere Australiër bier via een coupon in kranten. Bij een overwinning kan deze bon worden verzilverd.
De reclamecampagne kost het bierconcern behoorlijk wat geld. Naast de 13 miljoen flesjes die uitgedeeld worden dienen ook alle advertenties en andere reclamekosten betaald te worden. In totaal is daarmee naar schatting 20 miljoen Australische dollar, zo’n 14 miljoen euro gemoeid. Ze zouden wel in aanmerking komen voor ‘leukste inhaker’ . Toch een behoorlijke investering waar niet echt de nodige creativiteit in is gestopt. Zeker niet in de ’schreeuwslogan’.
Apart trouwens dat zo’n actie niet tegen de alcohol wet- en regelgeving is. Soms kan het toch scheef zijn. In Nederland mag je volgens de Reclame Code Commissie geen borden langs het veld plaatsen en in Australië mag een bon om gratis bier af te halen wel. Ook minderjarigen lezen de krant.
Lees ook:Victoria Bitter: lekker en grappige commercial
Lees ook:Zou SABMiller Foster’s overnemen?
Lees ook:Is het nu bier of wijn?
Lees ook:Heineken sluit Mexicaanse brouwer in de armen
Lees ook:Lindeboom komt met nieuw brouwhuis
Je kan het lezen, maar de winkelier mag het bier niet meegeven. Dus ach.