Bierconcern SABMiller verkocht in de periode april – juni 5 procent meer bier dan het jaar ervoor. Dit zijn de cijfers van het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar dat eindigde op 30 juni 2011. De officiële cijfers worden op 2 augustus a.s. bekendgemaakt echter het Zuid-Afrikaanse concern dat eigenaar is van Grolsch gaf donderdag alvast een positief signaal af.
Traditioneel de laatste jaren noteerden biermarkten Afrika en Azië grote groeicijfers. In Afrika werd 15% meer bier verkocht en in Azië 11 procent waarvan China zelfs een stijging van de bierverkoop van 14% noteerde. Dankzij de Oost-Europese markt pluste Europa met 5 procent. Een zorgkindje is nog steeds de VS waar een afname van bijna drie procent is genoteerd. Volgens SABMiller komt dit door de economische situatie en hoge werkloosheid.
Het vreemde van deze concusie is wel dat er eerder juist ook vingers opgingen dat in een slechtere economie men toch altijd bier blijft kopen. Ofwel het is in het café ofwel in de supermarkt. Naar mijn idee heeft ‘t vooral ook te maken met de groeiende lokale bierconsumptie van de speciale bieren.
Lees ook:Omzet SABMiller stijgt, Foster’s daalt
Lees ook:SABMiller doet goede zaken
Lees ook:Bierverkoop SABMiller stijgt
Lees ook:Bierconcerns blijven ‘t goed doen
Lees ook:SABMiller sluit strategische alliantie met Turken