TV programma buigt zich over bierdossier

Op 9 februari 2012 zal in het TV-programma De Rekenkamer aandacht worden besteed aan het bierdossier van Koninklijke Horeca Nederland. Dit toonde aan dat een grote binding met een brouwer de ondernemer schaadt. Voor de uitzending is onder andere KHN-directeur Lodewijk van der Grinten geïnterviewd.

Begin november presenteerde KHN een rapport waarin stond beschreven dat de huidige financieringscontracten tussen bierconcerns en horeca zouden leiden tot oneerlijke concurrentie en een hoge bierprijs. Ook zou de sterke relatie tussen de brouwer en ‘t café een uitbater ongelukkiger maken. Momenteel worden de resultaten van het rapport nader bekeken en onderzocht door onder andere de NMA en Minister Verhagen.

Op 9 februari schijnt het programma Rekenkamer op Nederland 3 om 20.25 uur vanuit verschillende kanten nogmaals het licht op dit bierdossier. Ik ben erg benieuwd of ook duidelijk naar voren komt wat het aandeel van de uitbater zelf is. Voor mijn gevoel tekent hij of zij vaak snel een contract en realiseert men zich later pas dat dit niet is wat men had gewild. Natuurlijk wel erg jammer om daar dan het bierconcern compleet de schuld van te geven…. ‘Waar twee een aandeel hebben, hebben twee schuld’. Maar wellicht zie ik ‘t erg zwart-wit, ik ga daarom ook maar eens naar dit programma kijken.

Bron: PINT

Lees ook:Belgische horeca hebben het moeilijk
Lees ook:Europese bierindustrie belangrijk voor economie
Lees ook:Bierprijs in café kan veel lager
Lees ook:Henk Westbroek maakt ruzie met Bavaria
Lees ook:Sterke relatie met brouwer maakt ongelukkig

Eén reactie op “TV programma buigt zich over bierdossier

  1. Fred Schiphorst

    Je kunt je afvragen welk alternatief een ondernemer heeft in de huidige situatie. Alle grote brouwers subsidiëtren de supermarkten en er zijn aanwijzingen dat ze dat over de ruggen van de Horeca terug proberen te evrdienen. Dan kun je als ondernemer wel besluiten maar helemaal geen pils te verkopen, maar dat gaat je ook niet lukken.
    Bovendien gaat het zo sluipend. Heineken bijvoorbeeld die een aantal jaren geleden hun glas ietsjes groter maakte. Niet genoeg voor een pijsverhoging in het café, maar de brouwerij verkoopt wel meer bier daardoor.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.