Het is niet de bedoeling maar ‘t gebeurt wel, er wordt gratis bier weggegeven. Honderden klanten van Delhaize hebben de afgelopen dagen niets afgerekend voor Grimbergen. Er was een fout gemaakt in de promotieactie van de supermarktketen. Nu vraag ik mij serieus af of deze acties niet gewoon een onderdeel zijn van een PR-stunt. Wij hebben er in ieder geval hier in Nederland al enkele gehad. Je doet een productinvestering met ‘t vertrekpunt dat journalisten erover gaan schrijven en je als bedrijf gratis PR hebt.
Eigenlijk tot en met 6 juni kon op Delhaize Direct, de online bestelservice van Delhaize, een actie worden gekocht van Grimbergen flessen van 75cl. De korting was €2,49,- en dit was exact de prijs van de fles. Tegenover het Belang van Limburg zegt woordvoerder Roel Dekelver het volgende: “Zaterdagmorgen kregen we van verschillende winkeldirecteurs de melding dat er uitzonderlijk veel Grimbergen werd besteld via Delhaize Direct. Al snel bleek dat er een computerfout was geslopen in onze promotiecampagne waardoor flessen Grimbergen gratis werden aangeboden. Daarop hebben we de actie meteen stopgezet.”
PR-stunt
Inmiddels hadden al vele klanten tientallen flessen besteld en ook gratis opgehaald. Nu vraag ik mij af of dit niet voor opgezet is. Steeds vaker worden dit soort dingen als PR-stunt ingezet waarbij ‘t bier een productinvestering is van de PR-stunt. Eerder werd in ons land bijvoorbeeld door Hema zoiets ingezet waarbij taarten gratis online te bestellen waren.
Lees ook:Alcoholvrijshop.com en Bavaria starten online campagne
Lees ook:Gratis bier op Nederlandse school
Lees ook:Brouwerij Maes geeft gratis 6.000 biervaatjes weg
Lees ook:Amstel glas met je eigen naam
Lees ook:Heineken tekent contract met Google
Als ze er nou eentje van deze erbij hadden gegeven was ik naar de delhaize gegaan!