Dit weekend kwam Economisch Onderzoeksinstituut SEO met het rapport naar buiten over de concurrentie op de tap. Zo zouden al die contracten de markt verzieken en is de consument daar de dupe van. De Nma zou ervoor moeten zorgen dat brouwers café-eigenaren niet langer moet kunnen verbieden om bier van een andere brouwer te tappen. Welnu, zou er ook gekeken zijn naar een markt waar alle pilzen gewoon naast elkaar op de tap staan en het gras dus groen is? In Ierland bijvoorbeeld?
En weet men wat de effecten zijn van zoveel verschillende bieren op de tap? Voor de consument is het leuker als alle biermerken naast elkaar staan zou je denken. Inderdaad, ik vond ‘t zelfs geweldig toen ik het voor het eerst mocht aanschouwen in Ierland. Dit was het einde! Echter toen ik er dieper in ging graven en met bierdrinkers en café eigenaren sprak zag ik ook de keerzijde.
Keerzijde
Je kunt niet alles aanbieden. Bovendien wordt de omloopsnelheid van het bier veel langzamer. Iemand daar al eens aan gedacht? Ik kan je zeggen dat het bier er niet verser en lekkerder op wordt. Sterker nog, ik kreeg met de grootste regelmaat bier dat echt zuur was. En de prijs? Nee die werd ook niet goedkoper. Waarom niet? Door het grote bieraanbod was het bierverlies ook groter en moest er dus regelmatig bier van de tap worden weggespoeld dat te oud was geworden. Wie betaalt het bierverlies? Inderdaad de consument. Die wil namelijk toch zoveel aanbod? Dan betaal je daar maar voor. En verder kwam ik nog achter iets merkwaardigs. De Ierse bierdrinker vindt ‘t irritant dat alle cafés hetzelfde zijn. Met zoveel tapkranen bier. Ze willen liever een café met een eigen identiteit dat een duidelijke keuze maakt in het biersoort. En de belangrijkste eindconclusie vond ik wel dat de Ier zei, ik kom voor de sfeer.
Gras aan de overkant…
Voor de helderheid, de markt moet open en transparanter worden… maar het gras aan de overkant is ook altijd groener. Wat mij betreft stoppen we nu eens met al dat negatieve geplas en pakken we structureel de handschoen op om te werken aan een markt met plezier. We zouden namelijk bijna vergeten dat het toch echt ontzettend leuk en gezellig is om een pint te drinken in de mooie Nederlandse horecazaken.
Lees ook:Keuze uit meerdere pilsen niet altijd handig
Lees ook:Verkoop Guinness onderuit in Ierland
Lees ook:Ierse brouwer lanceert speciale bierfles voor restaurants
Lees ook:Uitdagingen op Ierse biermarkt door emigratie
Lees ook:Verfrissend en frivool lentebier
Er is nogal een verschil tussen het hebben van vrije keuze voor de cafe eigenaar en alles op tap “moeten” hebben. Twee zaken die helemaal los van elkaar staan.
Beste Fiona: wil je mij helpen te begrijpen wat je bedoelt met:
“Wat mij betreft stoppen we nu eens met al dat negatieve geplas en pakken we structureel de handschoen op om te werken aan een markt met plezier.”
Kun je daar dan zelf een voorbeeld van geven?
Is “een markt met plezier en zonder negatief geplas” hetzelfde als een homogene markt waarin niemand klaagt/ iets te klagen heeft?
Help me.
Maar gaat het nu om zoveel mogelijk verschillende pilseners op tap? ik denk het niet en het artikel geeft ook geen aanleiding dat te vermoeden. Waar het wel om gaat is dat de EOS concludeert dat brouwers hun afnemers nu veel te sterk binden. Dat een Ondernemer afnameplicht heeft en dat dit marktverstorend werkt. Een ondernemer moet meer keuze hebben uit het bieraanbod en niet gebonden worden aan bieren van één brouwerij of een daarmee gelieerde drankenhandel.
Opvallend dat Heineken weer met het verhaal komt dat ze al eerder verteld hebben. Steeds weer blijken ze niet gelukkig et zijn met de situatie. Maar wat doen ze daar nu aan? Welke concrete stappen hebben ze al gezet? Daar blijft het zo verdacht stil over. En ondertussen vraagt menig Horeca ondernemer zich af hoe het kan dat hij per liter het dubbele moet betalen tov een klant die bier in de supermarkt haalt.
Ik wist dat ik een fout maakte. EOS moet natuurlijk zijn SEO
Fred, in het artikel staat: ‘Als de consument kan kiezen uit tapbieren van verschillende brouwerijen, dan gaat de prijs omlaag…..
Dat is wat anders dan hele rissen bieren op tap. Als een café naast een A merk ook een tweede pilsener kan voeren kan ik me heel goed voorstellen dat de prijs omlaag gaat, omdat het a-merk dan de tucht van de markt gaat voelen. Als je meer bieren voert dan je kunt verkopen is het wat anders, maar dat is een kwestie van goed ondernemerschap. Maar een tweede van een andere brouwerij zou heel goed kunnen werken.