In 2010 had de Deense bierbrouwer nog alle vertrouwen in een goede groei van de pilsmarkt. Inmiddels is duidelijk dat bierconcerns zonder overnames, groei in ‘nieuwe bierlanden’ en de toevoeging van nieuwe producten aan de portfolio het lastiger hebben. Het verlies in verzadigde bierlanden kan dan namelijk maar moeilijk gecompenseerd worden. De winstdoelstelling van 20 procent die Carlsberg in 2010 voor ogen had binnen 3 tot 5 jaar blijkt een onhaalbare.
Als gevolg van de moeilijke situatie in Rusland, waar veruit de grootste afzet ligt voor Carlsberg, is de winstmarge in 2012 voor het tweede jaar gedaald tot 14,6 procent. In 2011 was de winstmarge 15,4 en in 2010 17,1. Naar mijn idee in deze tijd nog altijd geen reden om over te klagen, maar goed.
Rusland
Al jaren is de Russische overheid bezig met het verscherpen van maatregelen om het alcoholmisbruik terug te dringen. Zo gingen de accijnzen in voorgaande jaren met honderden procenten omhoog en is de verkoop van alcohol per 1 januari 2013 verder aan banden gelegd in kiosken. Ook de regelgeving voor drankadvertenties is verder aangescherpt.
Voor de komende jaren gaat Carlsberg zich meer richten op West-Europa om hier de dalende marge te verbeteren. Ben benieuwd of dat in deze dalende markt echt gaat helpen.
Lees ook:Carlsberg doet goede zaken
Lees ook:In 2009 zijn ze nog ‘the man’ maar in 2010?
Lees ook:Carlsberg pakt nog winst
Lees ook:Accijnsverhoging in Rusland ook op wodka?
Lees ook:Carlsberg gaat concurrentiestrijd aan met Heineken?