Schooldirecteur Marc Thomas is compleet verrast door het bericht van de advocaten van AB InBev dat de naam van hun schoolbier Belleville moet worden aangepast. Het bier is vernoemd naar de naam van de school Belleville, gelegen in Zuid-Londen. Het lijkt teveel op het Anderlechtse Belle-Vue zo staat in een brief aan de school geschreven en daarom zou het kunnen meeprofiteren van de naamsbekendheid van dit Belgische bier. Verder kijkend is wel zichtbaar dat het niet alleen de naam van het bier is maar dat de recent opgestarte brouwerij Belleville ook deze naam heeft. Volgens de advocaten kan verwarring ontstaan. Je neemt natuurlijk wel een risico met zo’n naam. Bierconcerns beschermen als een waakhond hun eigen merken.
De school krijgt 28 dagen de tijd om alle Belleville-verpakkingen te vernietigen en referenties op de website van de school naar dit bier te laten verdwijnen. De school zal aan de eisen voldoen maar begrijpt de stappen van de Belgische bierbrouwer niet. Het bier wordt alleen in een straal van tien kilometer rond de school verkocht en de brouwerij zou 1200 euro op de rekening hebben staan.
Lees ook:Grolsch komt met Nederlandse alcoholsite
Lees ook:Grolsch ondergaat metamorfose
Lees ook:Grolsch voorziet verpakking van educatieve logo’s
Lees ook:Wat gebeurt er als je gebruikte biermerk al bestond?
Lees ook:Amstel glas met je eigen naam
Het begint mij weer aardig te jeuken als ik dit lees. Meneer Brito blijft gewoon een naar mannetje met zijn hele toko er achter.
Heeft die man niet in de gaten dat er ook mensen zijn die bewust geen AB Inbev producten eet en drinken?