Bier is vandaag de dag niet alleen pils. 165 Nederlandse brouwerijen brouwen bieren met uiteenlopende smaken van zuur, zoet, bitter tot kruidig of een combinatie daarvan. Smaak reikt natuurlijk tot in nuance. Daarom zijn er veel meer goede bier-spijs dan wijn-spijscombinaties te maken. Mede ook omdat wijn hele andere beperkte bittertonen kent. In praktisch ieder restaurant, zelfs in biercafés, staan op de menukaart alleen wijnsuggesties. Daar wil ik als Biersommelier, Zytholoog en bovenal bierliefhebber met www.bierspijs.nl verandering in brengen. Daarbij zullen met name ook de bieren van lokale en regionale Nederlandse brouwerijen veel aandacht krijgen. Bier van eigen bodem eerst om de Nederlandse biercultuur verder op de kaart te zetten.
Horeca blijken tot op de dag van vandaag te worstelen met bier-spijscombinaties. Dit is ook een uitdaging, met name door de grote variëteit in smaken en bieren die verkrijgbaar zijn. Alleen al Nederland telt ver boven de 500 verschillende bieren. De juiste bier-spijscombinatie geeft een culinaire verrijking en creëert een ware euforie tijdens het eten. Toen ik zag dat er zelfs speciaalbier cafés zijn die alleen een wijnsuggestie geven bij het eten, was voor mij de maat vol. Via bierspijs.nl vinden de bierliefhebber, het restaurant en het café tips om goede bier-spijscombinaties te maken en kan zij eenvoudig advies in winnen. Ook kan het dichtstbijzijnde bier-spijsrestaurant worden gevonden.”
Bierkaart naar smaak
Een biergenieter weet welke smaak hij of zij lekker vindt maar kent niet alle biermerken, dit beperkt zich meestal tot de grotere. Het opsommen van de biermerken op een bierkaart heeft daarom geen enkele zin. Daardoor wordt steevast voor het bekende bier gekozen. Dit bleek ook afgelopen weekend weer toen ik in een van de bekendere biercafés stond en twee jongens naast me stonden en het niet meer wisten. Turend naar de bierlijst en roepend: ”Hoe moet ik nu weten welk bier mij lekker smaakt als ik al die bieren niet ken.” Ik ontdekte in de VS dat een indeling van een kaart naar smaak veel meer uitnodigt om een ander bier te proberen. Aan een biermerk weet je niet of de smaak je aanstaat. Als het is ingedeeld onder zoet, zuur of bitter wel. Dan is het toch veel logischer om de bierkaart zo op te stellen?”
Speciale kennismaking
Komende week tot en met 23 juli 2013 kunnen restaurants en cafés kans maken op gratis advies voor bieren bij hun hele menukaart of over de opzet van hun bierkaart. Kijk op de website van Horeca Entree en Proost Magazine voor de winactie. Ook hanteer ik tijdelijk een introductiekorting! Maak er gebruik van zou ik zeggen!
Voor meer informatie kijk op www.bierspijs.nl
Lees ook:Finalisten Bier en Gastronomie Award 2013
Lees ook:Bier proeven: Witte Roos
Lees ook:30-10-’11: Bokkenwandeltocht Purmerend
Lees ook:‘Grootste biercafé’ ter wereld geopend
Lees ook:Rockband KISS zet in op bier- en gastronomie
Goed initiatief! De bierkaart op smaak (en niet op biermerk) is exact hetgene wat ik het hamburgerrestaurant uit een van mijn columns heb geadviseerd. Hopelijk worden er meer restaurants en eetcafes bewogen om eindelijk eens wat te doen met bier & spijs combinaties!