Een speciaal onderzoeksteam van meerdere studenten bekijkt momenteel aan de hand van onderzoek hoe vrouwen en mannen over bier denken! Bier heeft bij vrouwen zoals uit eerdere onderzoeken blijkt een imagoprobleem, dat deels ook door brouwerijen in stand wordt gehouden, maar ook een productprobleem. Men wil nu uitzoeken hoe de marketing rondom bier dan wel zou kunnen! Dus bierliefhebbers klik hier op de link naar het korte onderzoek en vul ‘m in!
Lees ook:Bier favoriete vakantiedrank bij mannen
Lees ook:Bavaria marketing speech van Platini is verboden
Lees ook:Molson Coors komt met vrouwenbier Animée
Lees ook:‘Vrouwen proeven beter dan mannen’
Lees ook:Hertog Jan lanceert nieuwe website
Waarom zou bier een imago probleem hebben bij vrouwen en waarom moet er steeds een onderscheid gemaakt worden tussen bierdrinkende vrouwen en mannen. Er hoeft helemaal geen speciaal programma uitgevonden te worden om meer vrouwen aan het bier te krijgen. Ze zijn mannelijk genoeg om het zelf uit te proberen om niet. Het onderscheid wat er nu gemaakt wordt om vrouwen aan het bier te krijgen, begint enge vormen aan te nemen. Het doelgroep zijn de bierdrinkeners ( en dus niet een apart categorie voor mannen en vrouwen.)
@Joeri, helemaal eens. Men moet de reclames richten op de biersmaken en het product zelf en niet op vrouwen of mannen. Echter daar moeten de bierbrouwers dan zelf maar eens mee beginnen. Zolang er bierbrouwers zijn met slogans als ‘mannen weten waarom’ dan wordt er dus op doelgroepen gefocust en zijn er ook vrouwen nodig die bier promoten met de slogan ‘vrouwen weten waarom’
Inderdaad Ik ben inderdaad mee eens dat slogans als mannen weten waarom en ook de reclamespots van Amstel te veel gericht zijn op mannen. Het gaat uiteindelijke om de consumenten die bier drinken en dit geldt natuurlijk voor mannen als voor vrouwen. Ik hoop dat brouwers deze blog eens lezen.
Andersom ook. ik merk in mijn bedrijf dat er best wat mannen zijn die graag een kriek of rosebier drinken, maar dat wordt dan weer als echt vrouwelijk in de markt gezet. Je zou als man haast geen rosebier durven te bestellen omdat dat niet mannelijk genoeg is.
Gewoon naar smaak reclame maken, maar dat is misschien te moeilijk voor de brouwers!!
Dat met fruitbier te maken heeft, heeft voornamelijk met het zoetheid van het bier te maken en daardoor toch als meer vrouwelijk gezien terwijl er ook genoeg mannnen zijn die van zoet houden, maar pakken meestal donkere zoete bieren. De kleur speelt hierdoor ook een grote rol. Trouwens als je een echte kriek pakt en dan bedoel ik Oude Kriek smaakt een stuk zuurder alleen is op Nederlandse terrassen niet gewoon, daar krijg je alleen van de zoete krieken. Het zou goed zijn voor imago van krieken en overige fruitbieren als ook de zurige varianten op terrassen verkrijgbaar zijn. Dan krijgen fruitbieren en in het bijzonder de kriekenbieren een ander imago en dat verdienen ze.
Beste Joeri, pils wordt als meer voor mannen gezien. komt dus op hetzelfde neer. rosebier wordt als vrouwen drank neergezet. en pils als mannendrank. beiden zijn dat niet per definitie.
Als ze de pils reclames vrouw vriendelijke moeten maken.. waarom de fruitbier reclames niet man vriendelijker? als je een goed cafe bent kan je ook zure kriek krijgen of andere goeie bieren. Ik denk dat iedereen hier wel oude kriek kent Joeri, hoef je echt niet uit te leggen
Beste Slumme,
Er zijn heel weinig ( te weinig cafe’s die echte kriek uitschenken). Het zijn voornamelijk de biercafé’s en de ATB cafe’s (en ook niet allemaal) die wel zo’n bier in hun assortiment hebben staan. Hierdoor zie je voornamelijk vrouwen kriek drinken op een terras en geen mannen houden niet van dit soort zoetigheid. Vroeger was de liefans cuvee brut ook een echte kriek, maar tegenwoordig is die ook verzoet geworden en dit is jammer. De fruitbieren moeten anders uitbelicht worden zodat het niet meer voor 1 doelgroep beschouwd moet worden. En dit is voornamelijk een taak van brouwers, groot en detailhandel en horecazaken.
Zoete kriek wordt ook vrij veel door mannen verkocht hoor. en als ze de reclames wat mannelijker zouden maken zouden het er nog meer worden. lukt met (lukt met radler ook) Wat oude kriek betreft is het gewoon vraag en aanbod. als er meer vraag naar zou zijn zou het ook beter verkrijgbaar worden. maar de meeste mensen vinden het toch te zuur. Aangezien we zelf beiden soorten verkopen kan ik het wel weten denk ik zo. Kriek en fruitbier wordt gewoon veel meer verkocht, omdat veel mensen meer van zoet houden dan van zuur.
Ik heb tijdens mijn studie veel slechte enquetes gezien maar dit was echt een pijnlijk slechte enquete.
Inderdaad Dennis,
Vraag 3.
Wat drink je meestal?
1. Bier
2. Speciaalbier
3……
…… Speciaalbier is ook bier!
Men weet het verschil tussen Pilsener en bier nog steeds niet.
Werk aan de winkel.
Yep… ook studenten moeten leren .
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen pilseners en bier, maar eigenlijk is bier een grote verzamelterm voor de verschillende soorten die er bestaan en is dus pils ook een bier, net als ale, geuze en ga zo maar door.
Ik zie jullie discussie over bier en speciaal bier, maar de studenten hebben duidelijk in de inleiding van het onderzoek gezet: ‘Wanneer er over bier wordt gesproken, wordt het ‘gewone’ biertje bedoeld.’
Ik zie jullie discussie over bier en speciaal bier, maar de studenten hebben duidelijk in de inleiding van het onderzoek gezet: ‘Wanneer er over bier wordt gesproken, wordt het ‘gewone’ biertje bedoeld.’
Tja mannen weten nu eenmaal waarom, het is immens ‘ons’ bier…
Ook bij auto’s of kleding zie je vaak mannelijker en vrouwelijke modellen. Of bijvoorbeeld deodorant…de reclame is soms tot in het absurde.
Die reclame zorgt misschien wel voor het slechte imago, maar er is toch ook zoiets als reputatie?
Van goedkope zoete wijn in zo’n pak zie ik nooit reclame op TV, maar die heeft wel een goed imago bij vrouwen…