Wild Jo is niet alleen nieuw, maar ook anders dan andere bieren. Het is gemaakt met wilde gist en dat maakt de jonge blonde redelijk onvoorspelbaar. Is het daarom dat in het logo van Wild Jo een stadsduif is verwerkt, nota bene met een ooglapje voor? De brouwerij zelf noemt het een pittiger, hoppiger bier met wilde gisten. Die zorgen ervoor dat de smaak van het bier in de tijd verder evolueert. “We wilden eigentijds bier dat voordien nog niet was gemaakt”, vertelt Nicolas Soenen, sommelier van Duvel Moortgat. “Het werd dus een speciaalbier van hoge gisting met een hergisting op fles door de wilde gist, de zogenaamde Brett-gist.”
Het eigenaardige aan die Brett-gisten is dat ze pas goed hun werk beginnen doen, zes maanden nadat ze op de fles zitten. De houdbaarheidsdatum ligt drie jaar verder dan de botteldatum, zodat je snel kan uitrekenen wanneer de beste schenkdatum is.
“Ook voor ons is deze werkwijze speciaal, want tot op het laatst zet de gist suikers om en produceert hij aroma’s. We weten niet waar het hergisten eindigt. In theorie zou elk brouwsel dus een ander bier kunnen opleveren. Maar we zijn zeer nauwkeurig geweest bij het uitschrijven van de receptuur”, stelt Nicolas Soenen gerust.
Het resultaat mag er zijn. Laten we even de sommelier in Nicolas los: “Het is een heel fris speciaalbiertje met een zachte bitterheid en een laag alcoholgehalte. Dat maakt het zeer toegankelijk, maar in de neus toont het veel complexiteit. Het klopt dat het qua kleur en alcoholgehalte dicht bij een pintje aanleunt, maar het is en blijft een speciaalbier en heeft daarom een complexere geur en smaak.
(bron: Gazet van antwerpen)
Lees ook:H41, heeft iemand de nieuwe aanwinst van Heineken al geprobeerd?
Lees ook:Adelardus Tripel: fris en pittig
Lees ook:Bier proeven: Cuvee des Trolls
Lees ook:Bier brouwen bij volle maan
Lees ook:Het verouderingsproces van een 14 jaar oude Kasteelbier Bruin