Na heel wat jaren lanceert het Ierse biermerk Guinness een nieuw bier de ‘Guinness Black Lager’. Dit is een bruine lager die normaal eigenlijk blond is. Het bier zal verkrijgbaar zijn in flessen op alleen de Ierse en Maleisische markt. De doelgroep is jongeren. Deze Black Lager wordt gedurende 6 tot 9 maanden uitvoerig getest. Gekeken wordt of het aanslaat. Heel vreemd!
Of je gelooft in het bier of niet, toch? Zo is het toch gedoemd te mislukken? Bovendien is de markt van ’79 de huidige markt niet meer. Waarom brengen ze het dan niet als een gelimiteerde editie of een speciale uitgave op de markt als ze het willen testen? Dan weten ze zeker dat het aanslaat. Nu straalt het gewoon twijfel uit! Erg zonde! Ik begrijp ze willen daarmee een fiasco zoals in 1979 ontstond met het Guinness light bier voorkomen. Ben benieuwd of ze dit op deze manier gaat lukken. Wat denk jij?
Het bier heeft de kleur van Guinness maar smaakt vooral naar de lager en is wat frisser. Het alcoholpercentage bedraagt 4,5%. De Guinness Black Lager is in Noord-Ierland in zowel de pub als winkels verkrijgbaar en wordt verkocht in flesjes van 330ml. Op naar Ierland!
Lees ook:Verkoop Guinness onderuit in Ierland
Lees ook:‘Light’ bier: nieuwe trend?
Lees ook:Het koolzuur in Guinness daalt
Lees ook:The day of Bavaria City Racing: Wat levert het op?
Lees ook:De Ierse biergeschiedenis in vogelvlucht
Het testen van bieren in bepaalde markten wordt door alle (grote) brouwerijen courant gedaan hoor. Zelfde met nieuwe packaging, branding,..
Ben hier wel benieuwd naar, ben op zich niet echt een Guinness fan, maar iets nieuws uit de Guinness stal is wel ‘spannend’.
Beste Toon,
Inderdaad het testen is geen bijzonderheid… echter zit ‘m in de manier waarop ze het communiceren. De meeste brouwers melden niet dat het een ‘test’-product is maar lanceren het als exclusief label. Naar mijn idee veel slimmer aangezien je dan direct de aandacht trekt en ook exclusiviteit/beperkte levering nu eenmaal verkoopt!
Ik zou er inderdaad ook niet met uitpakken dat het een test is. Anderzijds weet ik dat AB InBev constant tests uitvoert zonder dit als “exclusief” of wat dan ook te positioneren. Dit zou trouwens de resultaten van de test bijna ‘waardeloos’ maken, omdat het doel van zo’n test precies is om te kijken of het bier goed zit op gebied van smaak, prijs, doelgroep, positionering,..