Regionale producten en brouwerijen breken door

regionaal bier brouwenJe hoort het steeds meer, regionale producten zijn een hype of liever gezegd een doorbrekende trend. Terwijl de wereld door alle media maar groter en groter wordt, zoeken we als compensatie steeds meer dichtbij huis. Het is een tijd dat het ‘leven’ en vrije tijd besteding belangrijk is. Er wordt dus bewust een keuze gemaakt om in een bepaalde woonplaats te wonen. Bedrijven weten de lokale en regionale consument te triggeren en aan te spreken op de juiste taal en vanuit regionale, emotioneel belangrijke (herkennings)punten. Niet voor niets doen regionale brouwerijen en producten het zo goed.

In de grote massa (het leefgebied van Nederland) zijn er honderden bedrijven die vaak eenzelfde product aanbieden. Wie is er nog te vertrouwen en wie is er anders. Dat zijn dan net toch vaak de bedrijven die vlak bij jouw ’eigen’ omgeving in de buurt komen. Die snappen dat ze in het bourgondische zuiden met een culinair extraatje moeten aankomen in plaats van een korting op de rekening. Iets dat het in de randstad vaak weer veel beter doet. Of dat een café niet modern moet zijn in het zuiden maar knus en ‘huiskamer’-ingericht. Een plaats waar je gezellig met elkaar kunt praten en de muziek een ondergeschikt belang heeft. Terwijl in de randstad vaak een hip, nieuw café het weer beter doet en daar ieder voor zich, al dan niet met een vriendenclub, begeleid door goede muziek een trekker is. Allemaal goede redenen om nu een regionaal product of bierbrouwerij te starten. Van belang is dat het wel moet werken met de regionale ingrediënten.

De La Région, restaurant, heeft op deze manier aan brouwerij De Molen (dezelfde eigenaar) gevraagd of zij wat wilde experimenteren met lokaal geteelde tarwe. Via graanhandel Zintel hebben zij 75 kilo tarwe afgenomen dat van akkerbouwer Zegwaard uit Hazerswoude afkomstig was. Gemengd met dezelfde hoeveelheid gemoute gerst is 400 liter bier gebrouwen. Het brouwproces nam twee keer zoveel tijd in beslag omdat het tarwe van tevoren niet gemout was. Met het Weiher Stephaner een Duitse gist, dat wordt voor witbieren gebruikt, is het bier gebrouwen. De gist zorgde voor een snel lageringstraject waardoor het bier al binnen een maand klaar was. Het resultaat mag er zijn. Het bier is fris, een beetje witbierachtig. Heerlijk als licht biertje bij of net na een zware maaltijd. De missie van het brouwen van een heerlijk bier met regionale producten is dus absoluut een succes te noemen. Het bier is via brouwerij De Molen verkrijgbaar door het aan te vragen per e-mail.

Lees ook:50 jaar voorbereiding: nieuw bockbier
Lees ook:5 tips om lokale brouwerijen te steunen
Lees ook:Bier met etiket Vught komt uit België
Lees ook:Toename van Nederlandse brouwerijen
Lees ook:Biologisch bier niet gewoon een hype?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.