In gesprek met verkoopdirecteur Bob Hendrickx van Lefèbvre

Foto Bob HendrickxDe brouwerij heeft sinds 1876 een sterk merkimago opgebouwd en is bekend van diverse bieren waaronder Barbar, Moeders overste, Floreffe en sinds kort de Hopus. Al 22 jaar werkt Bob Hendrickx bij Lefèbvre en heeft danook een mooie geschiedenis binnen de brouwerij doorgemaakt. Ieder jaar wist de brouwerij een groei neer te zetten. Hoe ziet de dag van Bob Hendrickx eruit? Wat maakt het zo bijzonder om bij deze brouwerij te werken? En hoe kunnen ze jaar in jaar uit blijven groeien. Lees de geheimen achter Lefèbvre.

 Wie is Bob Hendrickx?
“Ik werk al 22 jaar, nu in de functie van Verkoopdirecteur, met veel passie voor de brouwerij. Een keer per week, op de maandag, ben ik op de brouwerij en de andere dagen ben ik in het veld. Daarnaast heb ik ook een leuke hobby. Om de twee jaar breng ik een boek uit over cafés in Vlaanderen. De cafés die in het boek verschijnen dienen wel iets origineels te hebben. Dit kan een bijzondere cafébaas zijn, een café historisch pand of een bijzonder speciaalbiercafé. De afgelopen 16 jaar heb ik het boek 12 keer uitgegeven. In het begin om het jaar en nu om de twee jaar.”

logobrasserie13-12cinq Wat is het mooiste en uitdagende in uw werk?
“Het is een echte familiale brouwerij. En dat geeft een hele leuke en bijzondere betrokken sfeer. We werken en bouwen echt samen aan iets. Op de maandag zijn we altijd allemaal inclusief de vertegenwoordigers op de brouwerij. Dan bedenken we gezamenlijk fantastische acties, materialen en uiteraard ook nieuwe bieren. Er wordt gewerkt aan de uitstraling en het imago van de brouwerij en daar dragen we allemaal ons steentje aan bij. Verder hebben we in iedere bierstijl een goed kwaliteitsbier. Het is fantastisch om dat te mogen verkopen aan cafés en supermarktketens. Als het lukt dan krijg ik daar echt een kick van.”

 Welk bier is uw favoriet en waarom?
“Voor mij is de Moeders Overste, een tripel echt een topper. Dat is een mooi vol en krachtig bier. Een ander speciaalbier dat ik regelmatig drink is de Floreffe.”

Wat is uw grootste uitdaging in 2010
Onlangs is het nieuwe bier de Hopus geïntroduceerd. Het speciaalbier met een groot en een klein degustatie glaasje. Dit laatste heeft Hendrickx zelf bedacht zegt hij trots. “De Hopus valt in de markt zo goed dat we nu zelfs moeite hebben om het bier aan de cafés te leveren. Ze moeten nu wachten en staan ervoor in de rij.  Dat moet uiteraard niet te lang duren. Verder zijn we heel druk om de Barbar met de nieuwe sluiting, de beugel, in de markt te introduceren. We werken nu keihard om het overal in de markt te brengen, alleen het is nog afwachten of het echt aanslaat. Het is duidelijk dat deze sluiting veel beter past bij het stoere, robuuste imago van de Barbar.”

En de markt, hoe ontwikkelt deze zich?
“Uiteraard is de huidige tijd niet de makkelijkste. Toch kunnen we al 22 jaar een groei noteren en zijn we in 2009 met 4% gegroeid. Naar mijn idee komt dit omdat we innovatief zijn en altijd gezamenlijk weer iets nieuws en bijzonders bedenken wat dan aanslaat. Verder hebben we uiteraard een breed assortiment aan bieren. Op iedere hype kunnen we met een van onze bieren inspelen. Op het moment zien we dat de tripels erg populair zijn. De echte zware blonde bieren doen het goed. Met uitzondering van de Leffe en Grimbergen. Die hebben hun top wel gehad. Dit is typerend voor de bierbranche. 30 jaar geleden was Rodenbach een hype. Toen begon Hoegaarden vervolgens Palm bier. Na de palm kwamen de abdijbieren zoals Leffe en nu zijn het de tripels. De volgende trend zouden de bittere bieren kunnen zijn. Die komen nu ook echt op.”

 Waar baalt u wel eens van?
“Als ik een fantastisch idee heb en de brouwerij ziet er niets in. Enfin, ze kunnen ook niet overal in mee gaan. Dan is de uitdaging om een nieuw idee te bedenken of het anders in te steken.”

Waar staat u voor? Wat vindt u belangrijk?
“De kwaliteit van het bier en het imago van de brouwerij. Toen ik ooit begon bij Lefèbvre was de kwaliteit van het bier heel wisselend doordat we op open vuur brouwden. Dit betekende dat de vlammen continu onder controle moesten zijn. Niet te hoog om te voorkomen dat het bier carameliseerde en niet te laag om te voorkomen dat het bier niet meer kookte. Sinds we 15 jaar geleden een nieuwe brouwzaal in gebruik namen is de kwaliteit erg verbeterd en nu op en top. We brouwen nog steeds ambachtelijk dus zijn er altijd nuances te ontdekken. Echter de kwaliteit is nu continu hoog. En dat is iets dat we gezamenlijk heel streng bewaken.”

Voor meer informatie over Brasserie Lefebvre kijk op: http://www.brasserielefebvre.be/

Lees ook:Speciaalbierbrouwers bedenken verkeerde biernamen
Lees ook:Wieckse ook in alcoholvrij varianten 0.0%
Lees ook:Bierkwaliteit belangrijk voor imago brouwerij
Lees ook:Kwaliteitslabel voor speciaalbieren nodig?
Lees ook:Brouwerij De Leckere groeit door

5 reacties op “In gesprek met verkoopdirecteur Bob Hendrickx van Lefèbvre

  1. Dennis

    De reden waarom lefebvre voor mij één van mijn favoriete brouwerijen is is vooral de geweldige bieren die ze hebben!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Joeri

    Een jaar geleden een krat floreffe dubbel over datum kunnen kopen. Vers zijn ze lekker maar twee jaar over tht zijn ze nog beter!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Albert Wattijn

    Hey Bob
    Daar wij zeer grote fan’s zijn van uw boek van de originele cafés vragen wij U als U al kan zeggen wanneer het boek van 2010 uit komt ?
    intussen is het al de 5 uitgave die we in ons bezit hebben
    Graag een seintje terug
    Alvast bedankt

    Albert Wattijn

      /   Beantwoorden  / 
  4. Bob Hendrickx

    Beste Albert,

    Er komt dit jaar geen nieuw boek uit, maar wel volgend jaar ergens in april. Dan zal het terug een boek zijn over gans Vlaanderen, dit is de wens van vele boekenrijders en dus gaan we daar op in.

    Hopelijk heb je nog zoveel geduld !!?

    Blijf voorzichtig

    Bob Hendrickx

      /   Beantwoorden  / 
    1. Robert

      Dhr Hendrickx,

      Sinds een 6 tal jaren ben ik in het bezit gekomen van uw café boeken.
      Maak daar zo af en toe gebruik van, bezoek bekende bier sites en zo af en toe een brouwerij! Kunt u mij vertellen of er een dergelijk café boek bestaat voor de Nederlandse markt? Heb het zelf nog nergens op het web of in de boekhandel kunnen ontdekken? Ik heb uiteraard wel de afdeling “grensgevallen”in uw boek bekeken.

      Heeft u ook plannen voor een compleet Nederlandse uitgave van zo een café boek? Ben zelf vaak opzoek naar mooie, aparte – bijzondere cafés met een mooie bier kaart. Denkt U dat er eventueel een markt is voor een Nederlandse uitgave van een café boek?

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.