Champagnebier een nieuwe trend?

infiniumIs champagnebier een nieuwe trend aan het worden? Steeds meer speciaalbierbrouwers komen met een dergelijk bier. Ik zie dit eerlijk gezegd wel als kans om de prosecco drinker over te laten stappen op bier. Net als met rosé destijds zorgde de komst van rosébier voor een mooie brug van wijn naar bier. In de V.S. komt Boston Beer Co Inc’s vanuit het merk Samuel Adams in samenwerking met Weihenstephan nu ook met een gelimiteerde editie van champagnebier. Iets dat overigens ook op dit blog al was aangekondigd. Een serieuze en leuk trend om voor ons als Nederlandse brouwers ook in de gaten te houden, toch?

De Belgen hebben er met Deus en Malheur ook al op ingesprongen. De bierbrouwers uit de V.S. en Duitsland hopen met dit product de vrouw ook weer wat meer bij bier te betrekken en het bierimago verder te verbeteren. Het is leuk om te zien dat over de hele wereld brouwers inderdaad het idee hebben dat ze veel op de man hebben gefocust. Het ene land en biermerk meer dan het andere.

Infinium
Het champagnebier van Samuel Adams en Weihenstephan is een 750 ml fles dat luistert naar de naam Infinium. Het bier heeft een vergelijkbaar alcoholpercentage als Champagne en diverse wijnen. Slechts 15.000 exemplaren van dit bier zijn beschikbaar op de Noord-Amerikaanse markt. De prijs ligt op 19,99 Amerikaanse dollar per fles.

Bron: Reuters

Lees ook:Champagnebier Infinium in de BeerTemple
Lees ook:‘Champagnebier’ op komst
Lees ook:Top 7 interessante speciaalbier trends in Amerika
Lees ook:“Amerikaanse bieren de beste ter wereld”
Lees ook:Duurste bier ter wereld te koop in Londen

13 reacties op “Champagnebier een nieuwe trend?

  1. Jan Ronald Crans

    Had Grolsch vroeger ook al niet een uitstapje met Champagne en bier?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Gurbe

      Lodewjk XIII gebrouwen 1997 ter gelegenheid van 100 jaar beugelfles

        /   Beantwoorden  / 
  2. Rick Kempen

    Dag Forum,

    Infinium is veel meer dan een champagnebier. Zo, dat staat er alvast.

    Infinium (wat betekent: de grenzen verleggend) heeft als eerste doel het opzoeken van de grenzen van wat mogelijk is bij ondergistend brouwen, het Reinheitsgebot en heeft als tweede doel het hele brouwproces nog eens goed te analyseren en, waar mogelijk, te verbeteren.

    Infinium is geheel en al ondergistend gebrouwen, waarbij een champagne-achtige gist is gecombineerd met bestaande biergisten. Er is natuurlijk geen plaats op de wereld waar een dergelijk onderzoek en experiment beter gedaan kan worden dan op de brouwfaculteit van de Universiteit van München, die haar thuisbasis heeft bij brouwerij Weihenstephan – ‘s werelds oudste nog werkende brouwerij.

    De durf van een Amerikaanse brouwerij combineren met de kennis en expertise van een Duitse brouwerij resulteert in een volstrekt nieuw bier!

    Bij de ‘geheime’ presentatie, begin oktober aan de wereldwijde importeursgroep van Weihenstephan waarbij ik aanwezig was, werden enkele specificaties prijsgegeven. Ondergistend, en toch ruim boven de 10% alcohol per volume uitkomen? Het kan nu, door enerzijds de nieuwe gist die heel ver uitvergist. Belangrijker is een technische innovatie die wat spookachtig klinkt: het mouten gebeurt nu ‘in’ de korrel (zonder deze te laten kiemen) waardoor veel meer van de aanwezige potentiële suikers gebruikt kunnen worden – deze gaan niet meer verloren in het kiemproces.

    In de gisttank vindt dan deel twee van de innovatie plaats: eigenlijk wordt daar nog deels overgedaan wat normalerwijs al vroeg in het proces gebeurde, namelijk enzymconversie.

    Spookachtig misschien, onduidelijk zeker. Men gaf op de presentatie niet alles prijs maar de patentaanvraag loopt en als dat is afgerond zal meer duidelijk worden. Voor mij was het wat abracadabra (ik ben geen brouwer maar commercieel loonslaaf) maar wat bleef hangen is dat in het brouwen weer een stap verder is gezet.

    Vanaf midden december verwachten wij via Bierenco de ons toegekende hoeveelheid van het totale brouwsel te kunnen leveren in Nederland. Dit forum dient geen commercieel doel, maar als u meer weten wilt dat zou u kunnen surfen naar de website van………

    Op ‘t Leven!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Dit soort prachtige ‘achterdeurinformatie’ is natuurlijk een geweldige toevoeging!!

        /   Beantwoorden  / 
      1. bAVkito

        Ik dronk als kind al CHAMPAGNEPILS !!!!.
        Hoezo patent op je beschreven moutproces, danwel de naam?

        Zoete troep was dat, maar wat en smaakervaring :P

          /   Beantwoorden  / 
        1. Rick Kempen

          O.
          Ik denk dat je dan shandy of zoiets kreeg – champagnepils, als kind, zouden ouders nu nooit meer doen, hoop ik.
          Als het patent eenmaal verleend is zal het wel duidelijk worden, en op de naam is het niet aangevraagd…
          Wel fijn dat je als kind al zo genoot – en wat drink je nu :-) ?

            /   Beantwoorden  / 
          1. Alexander

            champagnepils is een limonade met 0,0% alcohol. heeft er zelfs nooit ingezeten :)

              /  
          2. bAVkito

            Hehhehe—het is leuk dat Fiona hieronder spreekt over humor en bier. Dat over vrouwen en bier is me nooit zo opgevallen :)
            Ik wil alleen maar zeggen—-dat champagnebier—-kansloos voor een groot publiek

              /  
  3. Fred Schiphorst

    Heeft Rosé bier eigenlijk gezorgd voor een overstap van mensen van wijn naar bier en dan met name ook naar ander bier dan het rosé bier zelf? Of is de drinker van rosébier daar blijven steken, zoals naar ik begrepen heb ook weinig mensen van zoete frisdranken via tafelbier naar andere bieren zijn gesprongen?
    Ik wil daarmee niets afdoen aan het experiment van Infinium, het zoeken van grenzen en het enthousiaste verhaal van Rick, maar vraag me wel af of de verwachtingen niet wat te hoog gespannen zijn als het gaat om het verleiden van wijndrinkers tot het drinken van bier.
    Daarnaast hoop ik op veel experimenten die de grenzen opzoeken van wat er aan zeer smaakvolle bieren met een uiterst laag alcoholpercentage te bereiken is. Als daar eens stappen gezet gaan worden…

      /   Beantwoorden  / 
  4. Rick Kempen

    Ik geloof dat het allesbehalve de bedoeling van Sam Adams, Weihenstephan of mijzelf was om te suggereren dat hiermee wijndrinkers naar het bier worden overgehaald. Sterker nog, ik geloof niet dat hierdoor 1 prosecco liefhebber overstapt.

    De brouwers lenen en leren van hun wijn collegae – dat wel!

    Dit hele verhaal gaat enkel en alleen over het verkennen en mogelijk verleggen van brouwtechnische grenzen…die verwachting kan nooit hoog genoeg zijn!

      /   Beantwoorden  / 
  5. Fiona de Lange

    Ik was degene die opperde dat we prosecco drinkers naar bier kunnen lokken. Op het moment dat ze er goede opvolging aan geven geloof ik namelijk wel degelijk dat het aantal bierdrinkers groter kan worden ten koste van wijn. Bij het rosébier hebben de brouwers naar mijn idee de fout gemaakt dat ze te laat / niet met een opvolging gekomen zijn om de ‘nieuwe bierdrinkers’ vast te houden. Overigens staat in het artikel van Reuters dat Sam Adams wel degelijk een beetje aan de stoelpoten van wijndrinkers probeert te zagen. “He hopes Infinium will help influence consumer perceptions about beer.
    “Beer has all the same dignity and nobility that wine has, it just hasn’t been accorded the same level of respect — frankly because brewers haven’t treated it respectfully,” he said in an interview. “Beer has been marketed with a lot of sophomoric humor and scantily clad women.” ;-)

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      Is er een voorbeeld ten noemen waar op deze manier mensen wél richting bier zijn gelokt? Ik noemde al het Belgische voorbeeld van het tafelbier, waarvan ik begrepen heb dat het geen succes was. Rosé bier lijkt ook niet die overstap te zijn, wat daarvan dan ook de reden mag zijn. Of al dat gedoe met bier in wijn achtige etiketten en dito flessen wel werkt is afwachten.
      Ik kan er niets aan doen, ik ben wat sceptisch op dat punt. Ik denk dat we eerder iets kunnen bereiken met het benadrukken van de unieke punten van bier dan met het maken van overstapbieren om van wijn of een andere drank naar bier te komen. Maar ik ben daarin misschien wat conservatief

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fiona de Lange

        Beste Fred, Ik ben het met je eens op het punt dat ‘we’ speciale overstapbieren moeten maken. Dat gaat inderdaad niet werken. Waar ik wel in geloof is dat als je ziet dat het aanslaat zoals met rosébier heel wat jaren geleden dat er vervolgstappen worden bedacht om die consument vast te houden. Zo kan het straks zijn dat iedereen vreemd opkijkt dat Champagnebier een ‘hype’ wordt. Wie had kunnen bedenken dat dit met Prosecco zou gebeuren. Op dat moment zouden de brouwers kunnen nadenken hoe ze deze nieuwe markt ‘binnenboord’ kunnen houden. Nu is de rosébierdrinker uitgekeken en gaat weer terug naar wijn/prosecco….. Champagnebier zou in deze wellicht een mooie opvolging kunnen zijn echter dan is goede marketingvoorbereiding van belang.

          /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.