Nico Berger van Uranus Beheer B.V. was met een bouwproject in Alkmaar bezig, realiseerde zich dat Alkmaar al een tijd geen eigen bier meer had en deelde met anderen dat hij vond dat dat er maar weer eens moest komen. Hem werd geadviseerd eens met Maikel Kok te gaan praten. Loze kreten werden concreter en samen met Bureau1811 werd een plan gerealiseerd. En afgelopen donderdag was de lancering van dat plan. Drie nieuwe bieren – die samengesteld zijn uit verschillende recepten uit de Alkmaarse archieven – zijn ontwikkeld door Brouwerij Florindia en gebrouwen bij Brouwerij Praght. De naam? Doordat Alkmaar in het verleden vanwege inpoldering zijn verbinding met de Zuiderzee verliest, moet de welvaart vanaf dan vooral komen van de handel in kaas, boter en bier: HollandsGoud.
Fiona had al geschreven over de komst van de bieren, die beperkt door hun naam allen goudgeelkleurig zijn. Het eerste bier werd door kaasdragers op een berrie tussen de visbanken door aangevoerd, en terwijl de leden van het Alkmaarse Biergilde een loflied zongen, werden de glazen pils aan de bezoekers uitgereikt. Het pils is met 34 EBU een best bitter bier, zo hoort het! Doch het had ook een fruitigheid dat aan een Blond deed denken. Ik weet niet of de pilsdrinker dat zal kunnen waarderen.
Het was de bedoeling de drie bieren in drie verschillende horecagelegenheden op loopafstand te proeven, maar omdat dat nader gedacht toch wat te onrustig zou worden, ging de hele groep genodigden direct naar de geplande laatste locatie: de ontvangstruimte van Biermuseum De Boom (uiteraard, want hier was vroeger Brouwerij De Boom gevestigd). Hier kregen we Modderwater te proeven (Alkmaar > Allecmere betekent zoiets als modderwater). Een zoet-bitter, iets donkerder volmondige en smaakvolle Tripel van 8%. Ook hier weer complimenten en een doch; de volmondigheid van het bier van ´t vat vond ik toch ontbreken in de fles. Als laatste werd de Noorderblond voorgezet. Een zeer zoete en zware Blonde van 11%. Kwalitatief prima, maar de bitterheid van 45 EBU werd bijna totaal overdonderd door de aanwezige zoetheid.
Tussen de bedrijven door werd de eerste afgevulde fles geveild voor een goed doel, namelijk om kindermisbruik in India tegen te gaan. 100% Orange gaat over drie jonge dames uit Amsterdam die op een TukTuk 4000 kilometer van zuidwest naar noordoost India gaan afleggen en proberen daarmee zoveel mogelijk geld bij elkaar te krijgen. Op LinkedIn, groep HollandGoud was al geboden tot 75 euro, dat evenredig de alcoholconsumptie tot aan het einde van de avond steeg naar 600 euro, geboden door de Alkmaarsche Bierclub. Op deze 75cl-fles Modderwater, goud gespoten en verpakt in een mooi houten kistje, kan via LinkedIn nog geboden worden tot 1 maart a.s..
Voor geïnteresseerden: het bier is te koop bij de slijterijen van ´t Hekeltje en de Mitra in Alkmaar en te proeven tijdens het Noord-Hollands Bierfestival op 26 februari a.s..
Eindconclusie van Maikel Kok: Het is gewoon gaaf!
Een filmpje van de introductie is te vinden op http://www.noordhollandsdagblad.nl/incoming/article6462911.ece/Alkmaar-geniet-van-eigen-’goud’.
Lees ook:Alkmaar krijgt eigen bier: Hollands Goud
Lees ook:Veel nieuws te proeven in Noord-Holland!
Lees ook:18-06-’11: Bierdiner in Alkmaar
Lees ook:Waarom je dit weekend toch echt bier moet drinken
Lees ook:Heiloo weer een bier rijker
0 reacties op “HollandsGoud geïntroduceerd en geproefd”