Jongeren die tijdens het uitgaan laten zien niet gedronken te hebben kunnen in 12 gemeenten in Overijssel prijzen verdienen. Door een blaastest af te leggen worden ze door de initiatiefnemer Tactus Verslavingszorg beloond met bijvoorbeeld iPods, rijlessen, concertkaartjes, Nike schoenen en games.
Jongeren kunnen zich registreren bij de deelnemende horecagelegenheden en via een blaastest punten verdienen. Daarmee kunnen ze uiteindelijk de genoemde prijzen bijelkaar sparen. Alle prijzen zijn gesponsord en dus niet afkomstig van de overheid. ”Met de actie focust Tactus zich bewust op jongeren die al niet veel drinken en zo een voorbeeldfunctie kunnen zijn. Dit voorkomt dat ze juist mee gaan doen”, aldus projectleider Arjan Lamslag.
Ik vind dit een slimme zet. Er wordt continu de focus gelegd en dus ook aandacht gegeven aan het slechte drinkgedrag. Wellicht dat dit juist stimulerend werkt. Het is net als bij een opvoeding. Aandacht geven aan slecht gedrag leidt juist tot nog meer slecht gedrag. Wellicht dat deze aanpak trend doorberekend kan zijn. In Zwitserland is een vergelijkbare actie opgezet dat erg succesvol is.
Vanaf juni 2011 gaat het project van start en hoopt Tactus in Overijssel binnen drie jaar 6000 deelnemende jongeren tussen de 16 en 24 jaar ingeschreven te hebben.
Lees ook:Zou de Take Zero actie werken?
Lees ook:Jongeren de grens over voor bier?
Lees ook:Woede in V.S.: Tienerster Miley Cyrus drinkt bier
Lees ook:Heineken start met ‘Know the Signs’ alcoholcampagne
Lees ook:‘Jongerenbier’ Cuvée des Trolls succesverhaal
Dit is toch niet normaal meer…De omgekeerde wereld.
Ik vind het wel een mooi initiatief eigenlijk.Klinkt wel positief hoor.
Als je ‘prijzen’ gaat uitdelen voor het niet drinken van alcoholische dranken zal de omzet ook drastish dalen.
dit vind ik een hele goede instelling, er zijn veel jongeren die veel drinken en als ze er iets voor kunnen krijgen zou het aantal gaan verminderen.
Hoe zou je zelf ook mee kunnen doen?
gr Demi