Bierimago onder druk door acties

Een bieractie is goed echter het moet dan meer in de categorie ‘kennismakingsactie’ vallen dan in het promotiegeweld waar het bier nu in beland is. Een stelling die ik al tijden inneem aangezien speciaalbier maar ook pils een prachtig product is dat een goede prijs verdient. Volgens marketing manager Ralph Bongaerts, moet het promotiegeweld in kratten pils ook afnemen om waardegroei van het segment te realiseren. Naar mijn idee moet de gehele branche hier een lijn in trekken en onder de vele acties een streep zetten maar vooral een maximaal actiepercentage afspreken.

De hoeveelheid pils die in 2011 via een actie is verkocht nam toe met 10 procent. ”Bavaria blijft op dit vlak nog achter op de meeste A-merken. 36 procent van het totale bier wordt via een promotie verkocht tegen 40 tot zelfs ruim 50% van het volume van concurrerende biermerken”, aldus Bongaerts. Naar mijn idee moet niet alleen naar het promoaandeel gekeken worden maar ook naar de hoogte van de acties. De helft van de prijs eraf kan gewoonweg niet. Dan zet je het product bier en ook in het geval van speciaalbier letterlijk in de etalage.

Volgens de marketing manager missen brouwers missen zo nu en dan de bereidheid om bij retailers te investeren in een ‘positief bierklimaat’ op de winkelvloer. De afvloeiing van bier naar discounters moet stoppen. Ik vind dat nu niet alleen discounters als Aldi en Lidl, die steeds meer bier verkopen, de zwarte piet toegespeeld moeten krijgen. Wekelijks stel ik de bieractie top drie samen en daarbij zie ik een duidelijke trend dat supermarktketens als Jumbo, Albert Heijn en EM-TE steeds vaker bier voor de helft van de prijs verkopen. Dat moet als eerste stoppen!

Bron: Distrifood

Lees ook:Bieractie top drie week vier
Lees ook:Waarom kunnen brouwers niet volgen?
Lees ook:Bieractie top drie week 33
Lees ook:Hoe ver is New York met craft beer?
Lees ook:Bieractie top drie week 19

2 reacties op “Bierimago onder druk door acties

  1. Ton van Oorschot

    Wel grappig. Jaren lang was Bavaria het goedkoopste A-merk in de supermarkten. Nu begint de heer Bongaerts (Bavaria) te klagen dat het prijsduiken afgelopen moet zijn. Allicht, de omzet daalt natuurlijk. Overigens bieden zij nog steeds B-merken voor een dumpprijs aan bij discounters als Aldi(Schultenbrau) en wat dacht je van Euroshopper? Vergeet de heer Bongaerts niet dat juist de consument er gebaat bij is in deze crisis(!) tijd? De echte bierliefhebber haalt zijn (speciaal) bier toch wel bij de slijter. Laat de overige bierdrinkers lekker goedkoop naar de supermarkt gaan.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Fred Schiphorst

    Tja, dat krijg je als je als brouwer je oren laat hangen naar de supermarkten. Die laatsten bepalen namelijk onder welke voorwaarden je in hun schappen mag en op welke plaats. Brouwers duikelen nu over elkaar heen om aan de wensen van supermarkten te voldoen.
    Op zich zeken ze dat maar uit, maar het wordt vervelend als ze vervolgens over de ruggen van de horeca alsnog hun winst veilig proberen te stellen.
    Maar Bavaria huilt een beetje krokodillentranen volgens mij.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.