Categorie: "Biercafés"

Stem op de Mooiste Bar van Nederland 2013

Logo Mooiste Bar van Nederland 2013De tien genomineerden voor Mooiste Bar van Nederland 2013 zijn bekend, namelijk: *Groningen, Mr. Mofongo; *Eindhoven, Minibar; *Den Haag, Spark; *Heythuysen, De Busjop; *Amsterdam, Dante; *Den Bosch, café André; *Haarlem, Jopenkerk; *Rotterdam, hotel New York; *Zwolle, In de Buurt en ook in *Zwolle, De Hete Brij. Vanaf april konden bars uit heel Nederland zich aanmelden voor de verkiezing dat een initiatief is van het horecavakblad Proost. Op de website ProostMagazine.nl/MooisteBar kan nu volop gestemd worden. 

Hogere bieraccijns kost banen en stimuleert biertoerisme

bier3Rapporten van onderzoeksbureau Regioplan en Panteia tonen aan dat de eerder doorgevoerde accijnsverhoging banen kost en het de schatkist veel minder inkomsten oplevert dan geraamd, aldus De Telegraaf. De hele branche komt in opstand met de campagne Stop Bierbelasting.nl om Den Haag te laten inzien dat een nieuwe accijnsverhoging per 1 januari 2014 een nog grotere strop gaat opleveren. De accijnsverhoging van 10 procent levert dit jaar mogelijk maar 26 miljoen euro op terwijl de overheid rekent op 39 miljoen euro.

Bierliefhebber beslist over nieuw Brussels bier

Brussels beer projectStem mee en bepaal welk bier het eerste bier wordt van Olivier de Brauwere en Sébastien Morvan. Zij lanceerden binnen het Brussels Beer Project vier verschillende bieren met de namen Alpha, Bêta, Gamma en Delta. Op basis van de mening van de bierliefhebbers verdwijnen er aan het einde van deze maand juni weer drie bieren van de markt. Het meest populaire bier zal op grotere schaal gebrouwen gaan worden.

Rel rond nieuwe Grolsch horeca actie

GrolschnieuwDe horeca heeft het moeilijk en vanuit die insteek bedacht bierbrouwer Grolsch een actie om hun ondernemers te helpen. Vanaf augustus lanceert Grolsch een bonnenactie via promotieteams, Facebook en supermarkten waarmee de bierdrinker vanaf 18 jaar bij aankoop van één glas Grolsch in het café het tweede glas gratis krijgt. Er mag per kroegbezoek slechts één consumptiebon worden ingeleverd en men moet altijd één glas Grolsch afrekenen. Woordvoerster Helen ter Huurne van Grolsch: “We vinden het jammer dat KHN onze actie niet steunt nu we juist iets willen doen om de horecaondernemers te helpen in deze moeilijke tijden”. Zoals jullie inmiddels weten ben ik absoluut geen voorstander van acties met 50 procent korting. Naar mijn idee zouden dergelijke acties niet meer moeten kunnen, niet in de supermarkt en ook niet in het café. De Grolsch-actie is vooraf getoetst met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken en is volledig binnen de regels. Daar ligt zoals ook al in mijn andere blogs aangegeven natuurlijk het probleem. Dit moet veranderen en teruggeschroefd worden naar 30 procent. Wat ik vreemd vond is dat de KHN eerst hard roept over de oneerlijke prijsconcurrentie tussen horeca en supermarkt. En nu een bierbrouwer de handschoen oppakt en iets voor de horeca probeert te doen het op deze manier wordt afgeserveerd. Zowel Grolsch als KHN danook eens om een reactie gevraagd!

Belgisch biercafé Olivier wint Bier en Gastronomie Award

OlivierGisteren werd in het Limburgse Wijlre de winnaar van de Bier & Gastronomie Award 2013 bekendgemaakt. De eindstrijd ging tussen Het Brouwcafė uit Scheveningen, De Poshoorn uit Maastricht, Café Olivier uit Utrecht, Ruyterhof uit Rijsbergen en Jopenkerk uit Haarlem. Met een half puntje meer vond de jury van het Biergenootschap der Lage Landen dat Belgisch biercafé Olivier de beste bier-spijscombinatie serveerde. De tweede plek was voor Het Brouwcafé in Scheveningen.

Belgische horeca hebben het moeilijk

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHet slechte weer en de economische omstandigheden hebben het dit eerste kwartaal voor Belgische horeca niet makkelijk gemaakt. Ook in Nederland wil iedereen de start van het jaar 2013 maar al te graag vergeten. “Ook al wordt het nu geweldig weer, de eerste maanden van 2013 waren zo dramatisch dat is nooit meer goed te maken”, aldus een Belgische café-eigenaar. Uit het bericht op de website De Tijd is op te maken dat vorig jaar en kijkend over de afgelopen negen jaar steeds minder mensen naar het café gaan. Natuurlijk is dat niets nieuws onder de zon. 

ABT-bier van de maand: Schipluyden

schipluydenTientallen Nederlandse brouwerijen hebben voor de Week van het Nederlandse Bier een kuitbier gebrouwen. Het bier Schipluyden van Brouwerij Witte Klavervier staat deze maand bij alle cafés die zijn aangesloten bij de Alliantie van Bier Tapperijen als bier van de maand op de tap. De oudhollandse bierstijl die werd gedronken in de 15e eeuw bevat water, haver, gerst- en tarwemout. Met name het brouwen met haver is voor velen een hele uitdaging gebleken.