Categorie: "biermarketing"

Aandacht voor Trappistenbier in horeca en bij biergenieters

la trappeVeel medewerkers bij Nederlandse horeca en ook biergenieters weten nog altijd niet het verschil tussen een Trappisten- en een Abdijbier en daarmee ook niet het unieke karakter van een Trappistenbier. Een eigen proef op de som leverde voor mij ook schokkende resultaten op. Het is zelfs zo dat men denkt dat bijvoorbeeld een Affligem ook Trappistenbier is. Zucht. Klik hier voor de eisen die verbonden zijn aan een officieel Trappistenbier. La Trappe, één van de twee Nederlandse Trappistenbieren van Nederland gaat in december een horeca campagne starten om het authentieke verhaal te vertellen van Trappistenbier. Met deze campagne krijgt ook de biergenieter in het café via telefoon veel uitleg en trappisten bierbeleving!

Bier en doelgroepsegmentatie zoooo passé

bierproevenBierbrouwer Grolsch werkt zowel in Nederland als daarbuiten hard om de marktpositie verder uit te breiden. In het gepubliceerde artikel in De Telegraaf vorige week steeg de blijdschap bij mij naar grote hoogte bij het lezen van de eerste alinea van het artikel. Moederconcern SABMiller ontdekte namelijk dat bier niet langer het drankje is dat alleen door mannen wordt gedronken. Eigenlijk is het ook wel weer triest dat ze daar nu pas achter komen. Echter bij het lezen van de tweede alinea wordt opnieuw duidelijk dat de brouwer het nog altijd niet begrepen heeft. Er komt namelijk meer aandacht voor jongeren en vrouwen die minder sterk en juist meer fruitig bier in hun glas zouden willen. Natuurlijk, precies daarom stijgt de verkoop van speciaalbier zo hard onder jongeren! Dat zijn allemaal zoete en laag alcoholische dranken. Zucht! Wanneer zouden ze de doelgroepsegmentatie loslaten?

Trappistenbier Zundert ziet 30 november levenslicht

trappistenDe tweede trappistenbrouwerij van Nederland zal aankomende week officieel de deuren openen. Komend weekend staat de horeca van Zundert compleet in het teken van het nieuwe Trappistenbier dat wordt gebrouwen in de Abdij Maria Toevlucht. Op 30 november om 16.00 uur zal in 25 horecagelegenheden in Zundert het bier exclusief te proeven zijn.

Bavaria stapt naar Duits hof

bavaria-logo-nieuwAls het aan de Beierse brouwers ligt verkoopt Bavaria straks geen bier meer onder haar eigen merknaam in Duitsland. Bavaria is volgens hen misleidend aangezien de deelstaat van Beieren in verschillende talen ook Bavaria wordt genoemd. Het Duitse Federale gerechtshof in Karlsruhe heeft de bezwaren die Bavaria had ingediend tegen het verkoopverbod helaas van de hand gewezen. De bierbrouwer uit Lieshout stapt daarom naar het grondwettelijk hof.

Zorgen over alcoholgebruik door zwangere vrouw

alcoholbeleidDe vaste lezers van dit blog weten inmiddels dat ik al een aantal maanden zwanger ben. Ik ben heel erg stellig en definitief: ik drink tijdens de zwangerschap geen druppel. Ook niet even één bier op die speciale gelegenheid. Ook niet één of een paar slokjes. Natuurlijk is het best weleens lastig voor een op en top bierliefhebber. Zeker als er zo’n mooie persreis wordt georganiseerd! Aan de andere kant kan ik er niet bij dat er moeders zijn die zonder schuldgevoel alcohol door het bloed laten stromen van dat kleine, beweeglijke en kwetsbare nieuwe leven. Hij of zij heeft immers helemaal niets aan organen of afweer om alcohol te kunnen afbreken. Nog steeds veel zwangere vrouwen, bijna de helft zo blijkt uit West-Europees onderzoek, drinken alcohol tijdens de zwangerschap. De tien grootste verslavingsinstellingen luiden daarom nu de noodklok.

Grolsch meest duurzame bier van Nederland

rankabrandGrolsch is door Rank a Brand voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot meest duurzame bier van Nederland! De bierbrouwer presteert overall als beste op de onderdelen duurzame gerst, hop, verpakkingen en het lage verbruik van energie en water. In 2011 en 2012 voerde Grolsch de rankinglijst ook al aan. De brouwer uit Enschede moet de komende jaren wel hard aan de bak om haar koppositie te behouden. Gulpener presteert in Nederland nu al als beste op het gebruik van duurzame ingrediënten en groene elektriciteit. Door de huidige brouwinstallatie kan zij echter nog niet zo efficiënt produceren waardoor de CO2 uitstoot en het waterverbruik per glas bier nog vrij hoog is. Dat gaat echter veranderen!

Birma het nieuwe bierland

Heineken nieuw logoDe markt in Birma/Myanmar voor bier ligt open. Nederland gaat dit Aziatische land dat jaren zeer gesloten was door een militaire dictatuur op het gebied van onderwijs steunen. Dat zegde minister Ploumen van Buitenlandse Handel de lokale regering toe. Dit betekent kansen voor grote concerns als Unilever maar ook Heineken. De Nederlandse brouwer opent volgend jaar een brouwerij in Birma.

Bierdrinkende vrouwen en mannen: laat je stem horen!

bierdrinkende vrouwenEen speciaal onderzoeksteam van meerdere studenten bekijkt momenteel aan de hand van onderzoek hoe vrouwen en mannen over bier denken! Bier heeft bij vrouwen zoals uit eerdere onderzoeken blijkt een imagoprobleem, dat deels ook door brouwerijen in stand wordt gehouden, maar ook een productprobleem. Men wil nu uitzoeken hoe de marketing rondom bier dan wel zou kunnen! Dus bierliefhebbers klik hier op de link naar het korte onderzoek en vul ‘m in!

Grolsch prijzen marktconform bij FC Twente

GrolschnieuwVandaag diende de rechtszaak in het kort geding dat FC Twente had aangespannen tegen bierbrouwer Grolsch. De voetbalclub vond namelijk dat zij een veel te hoge bierprijs doorberekend kreeg die absoluut niet marktconform was. Dit getuige een aantal offertes van andere bierbrouwers. De rechter in Almelo stelde Grolsch echter in het gelijk, vond dat de gemaakte afspraken moeten worden nagekomen en dat Grolsch marktconforme prijzen hanteert in haar relatie met FC Twente. De kortgedingrechter gaf aan dat er onvoldoende is komen vast te staan wat onder marktconforme prijzen en voorwaarden kan worden verstaan.

Floreffebieren compleet nieuwe uitstraling

Floreffe nieuwDertig jaar geleden begon de samenwerking van brouwerij Lefebvre en de Abdij van Floreffe toen de aloude brouwtraditie van de Norbertijnen bij Lefebvre werd voortgezet. In 1983 begon de brouwerij met de productie van de abdijbieren Floreffe Dubbel, Tripel en Prima Melior volgens de traditionele, authentieke brouwmethode van de broeders. Later, in 1989, kwam daar nog Floreffe Blond bij.