Facebook: De bierwereld bij elkaar!

In het nieuwe nummer van Bier! heb ik een artikel geschreven over Facebook in de bierwereld. De snelheid waarmee Facebook momenteel wereldwijd groeit is enorm. Het ‘Social Network’ is in populatie te vergelijken met het tweede land van de wereld. Veel mensen hebben ten onrechte het idee dat Facebook hetzelfde is als Hyves of twitter en dat er continu allerlei onzin op tevoorschijn komt. De werkelijkheid is anders. Facebook heeft de bierwereld aan elkaar gelinkt. Bierliefhebbers vinden elkaar en brouwers verkopen bier!

In het nieuwe nummer van Bier! is uiteraard het complete artikel te lezen. Hieronder de bierwereld op Facebook in een notedop.

Facebook: hét platform?
Al eerste is het uiteraard interessant om te weten wat Facebook nu eigenlijk is en wat de mogelijkheden zijn. In december 2010 telde Facebook 600 miljoen deelnemers die allemaal over de hele wereld met elkaar verbonden zijn. Het is een community! Facebook ontstond in Amerika en heeft hier dan ook een hele grote aanhang. Maar ook in Nederland groeit het aantal deelnemers met tientallen procenten.

Op Facebook zijn personen, bedrijven of producten te vinden. Het doel is vooral gericht op informatie uitwisselen, een passie delen en zeker ook afstanden overbruggen. De wereld is ineens een stuk kleiner geworden. De consument kan eenvoudig direct bij de juiste persoon via Facebook een vraag stellen over een product of dienst.

Via Facebook is het eenvoudig om aan een brouwerij een vraag te stellen over hun bier of de verkrijgbaarheid. Dit kan openbaar zodat iedereen het kan zien maar ook privé. Kees Bubberman, brouwmeester van Brouwerij Emelisse verkoopt zijn bier via Facebook. “Enige tijd geleden werd ik door Martin King van ABC Beers gewezen op Facebook. Volgens hem was dit de toekomst. Ik geloofde er verder niet in dus liet ik het links liggen. Later ben ik toch nog eens rustig gaan kijken en heb me aangemeld. Inmiddels weet ik dat de hele bierwereld op Facebook te vinden is van brouwerijen tot bierliefhebbers.”

“Het is een handig middel om mensen op de hoogte te houden van wat er in jouw brouwerij speelt en een community te bouwen rondom de bieren. Ik praat over mijn bier dat op de markt komt. En daarop reageren de Nederlandse verkoopkanalen die graag het bier in het assortiment opnemen. Zo verkoop ik tegenwoordig mijn bier ook via Facebook!”, aldus Kees Bubberman.

Bieren van Nederlandse en Belgische brouwerijen gaan inmiddels de wereld over. Dit geldt natuurlijk bijvoorbeeld ook voor Amerikaanse, Duitse, Engelse en Scandinavische bieren. Via Facebook kan de bierliefhebber waar dan ook ter wereld direct bij de brouwerij vragen stellen over de verkrijgbaarheid, het bier en de brouwerij. Het is dus een must om vandaag nog een Facebook account aan te maken. Voor meer tips, de wijze waarop Facebook werkt en de succesverhalen van Facebook in de bierwereld bekijk lees laatste nummer van Bier! Voor meer informatie kijk op www.biermagazine.nl

Lees ook:Nieuwe website biercafé ‘In de wildeman’
Lees ook:Hertog Jan De Proeverij is begonnen
Lees ook:Nieuw bierfestival ‘programmaboekje’
Lees ook:Vandaag wereldwijde thuisbrouwersdag
Lees ook:Brouwers gebruiken social media voor merkbranding

4 reacties op “Facebook: De bierwereld bij elkaar!

  1. Alexander

    Ik neem dat de meeste mensen ook weten dat Facebook hun gegevens inclusief telefoonnummers (gaat) verkopen aan bedrijven?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Pas als je niet goed oplet…

        /   Beantwoorden  / 
      1. Jasper

        Hi Fiona, dit gaat off-bier-topic worden. Maar volgens mij is wat Alexander zegt Juist! als je niet goed oplet. Dus opt-out i.p.v opt-in.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Fiona de Lange

          De vraag is natuurlijk hoe erg is het als de gegevens van een brouwerij worden doorverkocht… ;-)

            /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.