Inspelen op thuisdrinkende bierliefhebber

Naar verwachting blijft de thuismarkt op alcoholgebied de komende jaren groeien en de horeca het lastig houden. In Nederland gaat ‘t met de horeca momenteel echter alweer een stuk beter dus wellicht heeft de tijdsgeest deze resultaten ook weer ingehaald. Dat de pilsmarkt het voorlopig moeilijk blijft houden lijkt wel uit te komen. Het neemt niet weg dat er voor de bierbrouwers een mooie markt blijft liggen bij de thuisdrinkers en natuurlijk de vrouw! 

De waarde van de biersector is over 2009 met 10% gestegen. Uiteraard blijft een liter bier ook echt een liter bier. Het zijn geen aandelen ;-) . Het is wel bijzonder om te tien dat het Bring Your Own concept in de V.S. zo populair is. Op plaatsen waar geen alcohol mag worden geschonken neemt de bierliefhebber zijn eigen lievelingsbier mee. Het mooie was dat Guinness hier als eerste direct op inspeelde door een App te lanceren waarmee de bierdrinker het dichtstbijzijnde Bring Your Own restaurant kon vinden. Door de economische situatie werden deze locaties ineens markt voor een biermerk!

Andere pijlers in 2010 waren de bijdrage van social media aan de merkwaarde van BUD Light en Budweiser, het verbreden van het productgamma van AB InBev om alternatieven te bieden voor Corona en de groeiende merkwaarde van Stella Artois in de VS door slimme marketing en het opschalen van de distributiepunten.

In de toekomst gaan brouwers zich meer toeleggen op de voorkeuren van een vrouw en zal gekeken worden naar foodpairing. Ook kan het zomaar zijn dat kleine biermerken ineens de markt veroveren. Een grote zorg is de dalende bierconsumptie in met name de UK.

De waarde van de biermerken is opnieuw in kaart gebracht over 2010 en ziet er als volgt uit:
1. Bud Light: 8.153 amerikaanse dollar, +22%
2. Budweiser: 7.838 amerikaanse dollar, +18%
3. Heineken: 5.204 amerikaanse dollar, +3%
4. Corona: 5.196 amerikaanse dollar, +21%
5. Stella Artois: 4.808 amerikaanse dollar,+7%
6. Carlsberg: 3.165 amerikaanse dollar, -10%
7. Skol: 2.722 amerikaanse dollar, +22%
8. Miller Lite: 2.344 amerikaanse dollar, -7%
9. Kronenbourg 1664: 1.761 amerikaanse dollar, +6%
10. Amstel: 1.756 amerikaanse dollar, -11%

Bron: Brandz

Lees ook:AB InBev 100 miljard euro waard
Lees ook:Budweiser zakt steeds verder weg
Lees ook:‘Light’ bier: nieuwe trend?
Lees ook:De light biermarkt in US heeft ‘t moeilijk
Lees ook:AB InBev mag Grupo Modelo overnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.