SABMiller gaat met speciaal bier de concurrentie aan

Door een distributieovereenkomst te sluiten met Brouwerij Van Steenberge gaat SABMiller met het abdijbier Augustijn de strijd aan met Hoegaarden en Leffe van AB InBev. Door het internationale sterke netwerk van SABMiller in Nederland, Centraal-Europa en Italië krijgt Augustijn een kans om op deze markten (verder) door te breken. Al tijden gingen er geruchten de ronde dat er een mooie deal op komst was.   

Jaarlijks wordt er bij de brouwer van ook Gulden Draak en Piraat circa 60.000 tot 65.000 hectoliter gebrouwen. Net als bij veel Belgische brouwerijen gaat het merendeel daarvan naar het buitenland. Het bier is nu verkrijgbaar in Nederland, Italië, Spanje, de VS en zelfs China en Rusland. Met de deal is een win-winsituatie ontstaan. Augustijn kan de distributie verder verhogen en SABMiller heeft een paradepaardje om de strijd aan te gaan met AB InBev. Ik denk dat het altijd goed is om je als concern in deze tijd naast pils meer op het speciale bier te focussen. 

Met deze overeenkomst is vooralsnog geen stap gezet in verkoop van brouwerij Van Steenberge. Het bier komt overigens onder een andere naam op de markt, namelijk StStefanus. Dit is de patroonheilige van het augustijnerklooster. Er zijn straks drie varianten verkrijgbaar: amberblond, donkerbruin en Grand Cru.

Bron: De Standaard

Lees ook:In Memoriam Jozef Van Steenberge
Lees ook:‘Overnamestrijd’ tussen Heineken en SABMiller?
Lees ook:SABMiller koopt Argentijnse brouwer CASA Isenbeck
Lees ook:MillerCoors sleept Amerikaans Football team voor de rechter
Lees ook:SABMiller denkt aan bod Foster’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.