Een grote rel in de mediacommissie van het Vlaams Parlement heeft ervoor gezorgd dat de VRT heeft beslist om de richtlijnen voor productplaatsing aan te scherpen. In het derde seizoen van ’Tournée générale’, waarvoor de opnames in het voorjaar van 2012 starten, komen er geen enkele betalende brouwerijen of bierbedrijven meer aan bod.
Tijdens de tweede editie brachten Jean Blaute en Ray Cokes een bezoek aan brouwerijen die tussen de 5.000 en 7.500 euro hadden betaald om in het programma te komen. Volgens velen kon dit niet op een publieke omroep als de VRT. ‘We zullen niet meer een heel programma of een hele verhaallijn bouwen rond een product of dienst van een adverteerder’, zegt VRT-woordvoerder Brigitte Vermeersch. ‘Een product dat maar even getoond wordt, kan nog wel.’ Productplaatsing in natura behoort nog wel tot de mogelijkheden.
Het eerste seizoen van Tournée générale is ook zonder enige betaling door brouwerijen tot stand gekomen, dus de kijker zal volgens de woordvoerster niets merken. De opnames van de derde reeks van Tournée générale starten in het voorjaar van 2012
Lees ook:Opnames Tournée Générale in volle gang
Lees ook:Tournée Générale start op 7 februari 2013
Lees ook:‘Einde oefening betaalde Tournée Générale’
Lees ook:Derde reeks Tournée Générale
Lees ook:Tournée Générale gemist?
Ik had laatst bij een brouwerij een rondleiding en die hadden wel degelijk betaald voor de rapportage van TG. Het bedrag, dat in eerste instantie werd gevraagd was een stuk hoger, dan het bedrag, dat in dit stuk genoemd is. Er was stevig onderhandelt en het betaalde bedrag valt binnen de genoemde grenzen zover ik mij kan herinneren. De brouwerij was wel trots op de uitzending, want de eigenaar liet hem wel trots zien.
Dat klopt Joke, zoals in de tekst staat gaat het nu om de volgende afleveringen waarvan de opnames starten in het voorjaar van 2012.;-)