Milieuvriendelijk brouwen is reclame

Milieu, duurzaam, maatschappelijk verantwoord ondernemen en wat voor termen nog meer. Op dit blog staan meerdere berichten waaruit blijkt dat ieder bierconcern veel doet om duurzaam te zijn. Het lijken en zijn daardoor reclamewoorden geworden. Want op die manier kunnen we op het gevoel van de consument inspelen en met ons biermerk en de brouwerij sympathie opwekken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat er zoveel energie en water wordt bespaard. Echter door de manier van communiceren op reclame-achtige wijze lijkt het erop dat ze ‘t niet doen voor een goed milieu.

Naar mijn mening zijn brouwerijen pas echt goed bezig als ze niet alleen nieuwe brouwapparatuur neerzetten maar ook een stap verder gaan. Milieuvriendelijke projecten steunen ‘buiten’ de brouwerij en branche om bijvoorbeeld. Zodat duidelijk wordt dat niet de PR voor de eigen brouwerij voorop staat maar echt het milieu. Zet je brouwerijnaam of biermerk in voor een goed doel. Natuurlijk kan dit wel een mooie link hebben met de business. Laat zien dat het gemeend is. Er zijn brouwerijen die naast hun eigen duurzame maatregelen ook investeren in andere producten en sectoren in de regio.

En daarbij doel ik niet direct op een investering van grote sommen geld maar kan het bijvoorbeeld een leuk idee zijn om producten van een nabij gelegen duurzaam bedrijf ook in de shop te zetten en met de opbrengsten een gezamenlijk regionaal duurzaam doel te steunen. Probeer niet alleen te zenden! Want daarmee krijgt het bijzonder goede milieuvriendelijke initiatief een steeds minder gemeende lading. En dat zou natuurlijk erg zonde zijn!

Lees ook:Studenten drinken bier voor een goed doel
Lees ook:Personeel AB InBev zet zich in voor water
Lees ook:Lidl lanceert nieuw eigen biermerk?
Lees ook:‘De biersector op weg naar 2020′
Lees ook:Gulpener vaker verkocht door ‘groen’ imago

3 reacties op “Milieuvriendelijk brouwen is reclame

  1. Paul

    Hoi Fiona,

    Ik ben het helemaal met je eens dat je het gevoel krijgt dat “milieuvriendelijk”, MVO en duurzaam steeds meer en meer als marketingterm worden gebruikt ipv dat het de visie van een brouwerij is. Deze termen worden vaak gebruikt om de korte termijn winsten te doen opschroeven.

    Ik zie alleen wel een verschil tussen Milieuvriendelijk ondernemen en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Naar mijn mening is milieuvriendelijk ondernemen een onderdeel van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. MVO gaat veel verder. Kijk bijvoorbeeld naar de Gulpenerbrouwerij. Die zijn al jaren bezig met MVO. De gehele lokale bevolking (en vele loklae bedrijven) delen mee in het succes van Gulpener. Daarnaast wordt er ook veel geld geschonken aan lokale verenigingen om zo de leefomgeving in de dorpen te verbeteren.

    MVO betekend voor mij een visie voor de lange termijn, waarbij iedereen wint en niet alleen de aandeelhouders zelf.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Fred Schiphorst

    Maar stel nu eens dat het zowel milieuvriendelijk als MVO als marketingterm gebruikt wordt, wat dan nog als het effect wel positief is? In zo’n geval profiteert het beterffend ebedrijf én de maatschappij ofwel er is sprake van win win. Ik ken d eintenties niet van Gulpen. Misschien beschouwen ze het als een mooie manier om mensen er toe te bewegen meer van hun producten te kopen, misschien doen ze het allemaal voor de gemeenschap of misschien zitten ze er ergens tussen in. Maar blijkbaar heeft het wel effect en dat is belangrijk wat mij betreft. Laat een bedrijf dus maar uit puur comerciële overwegingen aan Maatschapelijk Verantwoord ondernemen doen. Als ze het maar doen. Dara schieten we meer mee op dan wanneer een bedrijf zich afvraagt of het wel de goede intenties heeft en daarom maar niets doet.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Fiona de Lange

    Wellicht is ‘t niet helemaal duidelijk maar ‘t gaat mij vooral om de bierconcerns. Gulpener is inderdaad goed bezig en geeft wel lokale invulling aan allerlei projecten en ook lokale initiatieven die niet direct de eigen branche dienen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.