Hét verschil tussen de Nederlandse en Belgische biercultuur

De afgelopen dagen heb ik me weer voortreffelijk vermaakt tijdens de Weekend van het Bier in Brussel. Ieder jaar weer is de sfeer daar zo geweldig en het aanbod aan bieren ongekend. Vandaag is het overigens nog mogelijk om tot acht uur bier te proeven op de Grote Markt in Brussel. Naast diverse prachtige primeurs waarvan één er vandaag al zal volgen op mijn blog, heb ik me dit keer een vraag gesteld waar ik een antwoord op zocht. Wat is nu het grote verschil tussen de Nederlandse en Belgische biermarkt.

Hierop zijn uiteraard meerdere antwoorden te formuleren, de grootste is en blijft oprecht passie voor bier in het bloed van de mensen. Die bevestiging kreeg ik vanmorgen opnieuw toen ik op Nederland 1 naar Eva Jinek keek. Daarin werd het belangrijkste verschil tussen een Rus en een Nederlander beschreven. Een Nederlander gaat niet compleet vanuit zijn hart ergens voor. Die zet niet alles aan de kant maar wil op meerdere paarden wedden, kijkt vooral rationeel naar de opbrengsten en geld en denkt na over wat de buren ervan vinden. Uiteraard zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen.

Passie voor bier
Tijdens de Weekend van het Bier zie je in de ogen van alle bierbrouwers in België een fonkeling en een complete passie en overgave voor het bier. Lang daarna denkt men aan geld en opbrengsten. Dit voel je en proef je in de complete sfeer van het festival. Ze brengen dit gevoel over op de bierliefhebber en bezoekers van het festival. Iedereen lacht en maakt er vier dagen een compleet feest van, zonder iedere dag te denken aan hoeveel muntjes er zijn verkocht. Dat komt pas na het festival. Ze zien het niet als werk maar als een eer en een voorrecht om met hun bier op de Grote Markt te staan. Nu wil ik niet zeggen dat je dit op geen enkele wijze in Nederland ziet. Echter in Nederland zijn we altijd maar bezig met het bepalen van het succes aan de hand van het aantal bezoekers dat op een festival komt (cijfers) en in België eerst met de sfeer. Als dit laatste goed zit volgen de bezoekers vanzelf, jaar in jaar uit. Als je een Belg vraag was het festival een succes, zegt ie als eerste de sfeer was geweldig. Een Nederlander zegt er waren 10.000 bezoekers. Wij leiden succes af aan cijfertjes terwijl Belgen de emotie/passie en sfeer benoemen.

Nederlandse biercultuur
Bier is emotie en het overbrengen van emotie, dan volgt de verkoop vanzelf. Uiteraard is het iets dat in de genen zit dus of we dit ooit kunnen veranderen in Nederland? Laat de brouwers hun passie nog meer uitstralen en niet direct en alleen maar denken aan de muntjes en de opbrengsten. Probeer het een keer om te draaien en denk alleen maar aan het overbrengen van de passie voor het bier brouwen. Kijk dan eens wat er gebeurt! Ik ben ervan overtuigd dat we dan bezig zijn om de Nederlandse biercultuur over te brengen in het hart van de Nederlander!

Lees ook:Hilarische biercommercials voor de kerst
Lees ook:23-01-2011: PINT Winterbierfestival Gouda
Lees ook:05-05-’13: Nederlands Speciaalbier Festival Den Bosch
Lees ook:Bierfestival Groningen groot succes!
Lees ook:28-10 t/m 30-10-’11: PINT Bockbierfestival Amsterdam

22 reacties op “Hét verschil tussen de Nederlandse en Belgische biercultuur

  1. Eelco

    Hoi Fiona, wat wil je nu precies hiermee zeggen? Dat de Nederlandse festivals niet deugen, of dat de Nederlandse organisaties het niet begrijpen? Wil je zeggen dat de brouwers er geen verstand van hebben? Of dat de Nederlanders geen passie voor bier hebben en de Belgen wel? Je bent immers zelf ook onderdeel geweest van de organisatie van een groot bier evenement in Nederland (Week NL Bier). Die organisatie schermt zelf ook met cijfers en gegevens, niks mis mee verder, maar je standpunt is dus nogal verwarrend in deze.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Het lijkt me toch vrij duidelijk… Eelco, ik zeg natuurlijk niet dat iets niet deugt… Wel geef ik aan dat Nederlanders eerst denken uit commercieel oogpunt en Belgen vanuit een passie. Die passie zit er in Nederland wel maar we durven ons daarin niet te geven. Ik wil zeggen dat als we dit wel doen en die passie geven het succes en de verkoop vanzelf gaat. Daarmee komt ook meer de emotie dat onlosmakelijk met bier is verbonden naar voren… en dus de biercultuur. Verder is het grappig dat je de Week van het NL Bier aanhaalt want daarmee sla je de spijker op zijn kop. De organisatie heeft namelijk bij de opening in de Grote Kerk in Den Haag als vertrekpunt niet het aantal bezoekers genomen maar de sfeer, professionaliteit en het overbrengen van de passie voor bier (Het mooie van het product). Dit is ook gelukt! En ‘t leuke is dat je naderhand dan veel reacties krijgt op basis van het aantal bezoekers dat er op af kwam…. En natuurlijk passen wij onze communicatie aan op wat ‘we’ in Nederland willen horen ;-) … cijfertjes. De Stichting Week van het Nederlandse Bier wil met al haar activiteiten bier promoten (het mooie van het product) en niet zozeer tienduizenden bezoekers… Dit laatste komt in de loop van de jaren dus vanzelf!

        /   Beantwoorden  / 
  2. Eelco

    Een perfect uitgangspunt en naar mijn idee ook geslaagd, wat betreft de Week van het Nederlandse Bier. Ik ben uiteraard zeer enthousiast over dat initiatief, gezien mijn eigen project. In PINT Magazine lees ik deze editie een enorme ‘verdediging’ aangaande een ingezonden (klachten) brief over de Week van het Nederlandse Bier. Dan zou ik mijn vingers daar als organisatie niet aan branden, want dat artikel somt alleen maar feiten en cijfers op. Ga er dan gemakshalve vanuit er bekend is hoe de organisatie zijn communicatie afstemt, van elke initiatiefnemer van de stichting. Tot slot mis ik onderbouwing (en dus.. helaas feiten) in je artikel. Je begrijpt dat ik op deze manier een discussie probeer los te maken, omdat ik vind dat je heel veel mensen uit de bierwereld tekort doet met dit artikel (en een kritische noot is echt niet erg, maar dit is simpelweg te kort door de bocht).

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Beste Eelco…. Tjaa wat dat artikel in PINT betreft, dat is nu precies wat ik ook geadviseerd had…. en verder ‘t grappige is dat je over de onderbouwing begint. Dat is weer feiten/cijfers…. ;-) . Ik kan wel vingertje gaan wijzen met voorbeelden maar dat heeft natuurlijk niet veel zin want dan draait ‘t om die voorbeelden en niet om de essentie die hierin beschreven staat. Aan de hand van de vele gesprekken met mensen die ik de afgelopen maanden in Nederland heb gehad is dit echt iets wat ook onder diverse Nederlanders een gevoel is wat leeft. Sterker nog ik kreeg op dit artikel al meerdere reacties in mijn mail van mensen die aangeven ‘t compleet met me eens te zijn en ‘t goed vinden dat dergelijke artikelen geplaatst worden. Vooral om er eens over na te denken….. En ik doe naar mijn idee niemand te kort. In Nederland zijn er natuurlijk ook altijd uitzonderingen… en je raadt het al… deze brouwerijen doen het heel erg goed en zullen zich zeker niet aangesproken voelen en direct begrijpen wat ik hiermee bedoel. ;-)

        /   Beantwoorden  / 
  3. Ruud van Essen

    Fiona, je hebt voor een groot gedeelte van je betoog gelijk. Echter, wanneer je de kleine(re) festivals bezoekt waar de brouwers zelf de bieren tappen en ook het gevoel hebben dat de bezoeker geïnteresseerd is in de bieren, stralen ook bij hem/haar de oogjes. Op het kleinschalige Noordelijk SpeciaalBierfestival in Groningen staan ieder jaar (maximaal0 10 brouwers en ze stralen allemaal plezier uit en zijn -terecht- trots op hun producten.De meesten vinden het jammer dat ze daar maar 2 jaar achtereenvolgend hun bieren mogen presenteren en dat ondanks het feit dat het bezoekersaantal schommelt tussen de 250 en 350. Dus voor de grote aantallen muntjes hoeven ze het niet te doen. Op bierfestivals waar de bieren worden getapt/geschonken door vrijwilligers mis je die “passie, blijdschap en trots” en misschien ontstaat daardoor het idee dat de Nederlandse brouwer ninder “passie” toont. Voorstel: Kom op 3 novembr naar Groningen(Noordelijk SpeciaalBierfestival) en 16 december naar Hoogeveen (Noordelijk Kerst- en Winterbierenfestival) en zie dat het ook met passie kan.

      /   Beantwoorden  / 
  4. André

    Heb een tijdje geleden op mijn eogen websote ook een stuk hieraan gewijd en ben juist van mening dat Nederland snel inloopt/vooruit gaat, terwijl België al een aantal jaren redelijk stilstaat (op enkele brouwerijen na). De Belgische overheersing als bierland is volgens mij voorbij.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Adjo

    Fiona
    Helemaal mee eens Bier is emotie.Bier is passie en Bier is traditie. Bier is kunst.
    Voor het eerst het bierweekend meegemaakt.
    Een hele belevenis. Van de wijding van het bier in de Sint Goedelekathedraal, de academische zitting van de ridders van de roerstock in het stadhuis tot de bierstanden, beerstreet and de food paring in de Beurs. De optocht van de ridders, de historische brouwerijkarren en natuurlijk de degustatie. Vergeet niet de biertempel, het delirium tremens cafe (straat) en het brouwersmuseum.
    Wat indruk op mij maakte was de goede sfeer en ik noem het maar de bierwave, iemand steekt zijn glas bier in de lucht, schreeuwt wat en de hele grote markt volgt zoals in een voetbalstadium. Kan het iedereen aanbevelen om het een keer mee te maken

      /   Beantwoorden  / 
  6. Fiona de lange

    Dank voor de aanvulling dat is precies wat ik bedoel…

      /   Beantwoorden  / 
  7. Fiona de Lange

    Zowel hier als vooral op Facebook heb ik blijkbaar wat losgemaakt bij een aantal mensen. Laat vooral duidelijk zijn zoals hierboven ook beschreven `nu wil ik niet zeggen dat je dit op geen enkele wijze in Nederland vindt´ dat ik e.e.a. niet generaliseer en dat er ook heel wat uitzonderingen zijn! Het gaat gaat om de vijver van 130 brouwerijen. Mijn hart gaat sneller kloppen van alles wat met bier te maken heeft en ik steun graag de Nederlandse biercultuur met dit blog. Zoals iedereen weet zet ik me daar ook keihard voor in ook met andere activiteiten en naar mijn idee is het zeker ook goed om zo af en toe de Nederlandse biermarkt te prikkelen. Jammer dat een aantal personen hierin een aanleiding ziet om blijkbaar persoonlijk met modder te gooien. Dat is natuurlijk verspilde energie en leidt tot niets, in ieder geval geen mooie Nederlandse biercultuur. Binnenkort met Tournee Generale by women naar Brouwerij Emelisse!

      /   Beantwoorden  / 
  8. Eelco

    Beste Fiona, met modder gooien? Voor mijzelf sprekend, ik probeer gewoon de discussie met je aan te gaan. Je bent de afgelopen weken in de media verschenen met allerlei onderzoeken en dat heeft de Nederlandse biercultuur positief neergezet, dus complimenten daarvoor. Absoluut! Alleen, wanneer je dan een artikel als bovenstaande plaatst, praat je jezelf volledig tegen. Sterker nog.. in Den Haag (waar ik vandaan kom) noemen ze dat ‘schijten in je eigen nest’. Ik had dit niet aan willen halen, maar als je een kritische noot ‘met modder smijten’ noemt, zie ik geen andere optie. Je inspanningen worden gewaardeerd, maar misschien is het wel slim om goed na te denken over wat je schrijft en wie je doelgroep is. Dat zijn de Belgen in elk geval niet, die hebben hun eigen cultuur (en dus blogs). Dat valt op te maken uit je artikel. Een vriendelijke groet, Eelco

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Eelco…!!! jij hoeft je niet aangesproken te voelen hoor…En jouw reactie ging toch niet in persoonlijk modder gooien ;-) Inderdaad is super dat je met mij de discussie aangaat… Dat is de insteek. Zoals gezegd… aub generaliseer niet alles. Ik ben enorm enthousiast over een lange lijst Nederlandse brouwerijen. Als ik er één begin te noemen doe ik degene te kort die ik niet noem (vergeet te noemen). Overigens is een groot deel van mijn lezers ook Belg ;-) , daar hebben wij mooie statistieken voor. Ik vind dat we ook af en toe best kritisch naar onszelf mogen kijken en dit wil ik dan aanzwengelen… Als we dat niet eens meer kunnen dan groeien we echt niet! Dus ik zie ‘t niet als in mijn eigen nest schijten maar de spiegel ook voor kunnen en durven houden. En aangezien ‘t zoveel losmaakt en zoveel mensen zich aangesproken voelen, raak ik dus wel een gevoelig punt!

        /   Beantwoorden  / 
  9. Koen

    Laten we het er maar op houden dat Fiona zich niet al te best kan verwoorden en wellicht ook niet zo goed weet wat ze zeggen wil. Beetje jammer voor een blogger, zolang er geen echte bierkenners opstaan om een goed bierblog te schrijven blijft ze eenoog in het land der blinden.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Nou nou Koen… Het glas is half leeg of half vol. Iedereen leest wat ie wil lezen. Cheers!!

        /   Beantwoorden  / 
      1. Koen

        Zeker zeker, maar wat wil je nu precies zeggen?

          /   Beantwoorden  / 
  10. Eelco

    Fiona, wij delen dezelfde passie. Dus laten we ons inderdaad dan niet te druk maken. Keep up the good work. Gr. Eelco

      /   Beantwoorden  / 
  11. Peter

    Fiona,
    Ik denk dat je gelijk hebt.
    Bij ons draait inderdaad alles om de cijfertjes en veel minder om de sfeer. Ook een organisatie als Pint doet het soms niet helemaal goed, bijv. bokbier festival in Amsterdam waar bok getapt wordt als ware het pils dus veel te koud! Wel goed voor de omzet want dan drinkt men meer …
    In ieder geval doorgaan met je goede blog.
    Gr, Peter

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      Mag ik als vrijwilliger van het bockbierfestival én mede organisator van andere festivals op reageren? Dat het bockbier te koud wordt getapt is een regelmatig terug komend fenomeen. Ik daag iedereen die daar wat over te klagen heeft uit om voor ca.100 tappen met regelbare temperatuur te zorgen. De meeste tappen zijn op pils afgesteld en daar doe je geen moer aan. Overigens is er een goede remedie tegen een te koud bier: even laten staan. Een te warm bier koelen is een stuk lastiger.Ik zie ook regelmatig mensen even wachten met drinken, dus het is eerder omzetverlagend dan omzetverhogend. De organisatie van het festival is er ook niet op uit om mensen zoveel mogelijk te laten drinken. PINT noch de stichting bokbierfestival hebben een winstoogmerk. We doen dit soort dingen omdat we het leuk vinden en om mensen met bier kennis te laten maken. En ik ben er in elk geval blij om dat het ons tijdens zo’n festival lukt om zo’n 10.000 mensen met bokbier in contact te brengen en dat al weer voor de 35e keer. Zoals Fiona schrijft: als je zoiets met passie doet, dan komen de mensen vanzelf wal Dat gebeurt elk jaar weer.

        /   Beantwoorden  / 
  12. Louis Klaassens

    Ja Fiona,

    In het land der Wilders stemmers is nuance ver te zoeken.
    Gelukkig hebben we mensen als Koen die het allemaal perfect doen.
    Ga lekker door met je blog. Doe je super!

    Louis

      /   Beantwoorden  / 
  13. Eelco

    Het duurde nog lang voordat er iemand met Wilders zou komen aanzetten.. vermoeiend.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Ton van Oorschot

      Tenzij Wilders een trouwe (speciaal)bierdrinker is he…..

        /   Beantwoorden  / 
  14. Broeder RB

    So dan!!!! Fiona, kun je niet iets regelen dat mensen eerst een glas bier van onbetwiste kwaliteit moeten drinken voor ze reageren? Als je het hebt over sfeer verbeteren…
    Verder denk ik dat de Nederlandse handelsgeest (die weinig risico’s en veel controle wenst) ook iets is om trots op te zijn. Laten we ernaar streven om die te laten bestaan, naast een goede sfeer rondom een heel fraai product. Overigens heb ik best wel eens een brouwerij of een festival bezocht. Ik vind dat de passie er vanaf spat, ook in Nederland. Volgend jaar mischien toch maar eens in Brussel kijken…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.