Brouwers moeten exclusiviteitscontracten in Mexico fors inperken

Mexicaanse vlagZowel brouwer AB InBev als Heineken hebben van de Mexicaanse mededingingsautoriteit te horen gekregen dat zij de exclusiviteitscontracten fors moeten beperken. De Belgisch-Braziliaanse brouwer verkoopt volgens analisten van Barclays ongeveer 85 procent van zijn marktvolume via exclusiviteitscontracten. In 2018 moet dit teruggebracht zijn tot 20 procent. 

Mochten de beide brouwers zich niet aan de beperking houden dan kan er een boete worden opgelegd die kan oplopen tot 8 procent van de omzet in Mexico. Bestaande contracten mogen overigens gewoon worden uitgediend tot de vervaldatum. In 2011 kwamen consumenten en craft brewers in Mexico in opstand, zo schreef ik toen op dit blog, aangezien 99% van de markt in Mexico in handen was van AB InBev en Heineken. Door de vele contracten kregen kleine brouwers nauwelijks een kans.

Ook bierconcern SABMiller diende een klacht in bij de mededingingsautoriteit waardoor de afgelopen drie jaar onderzoek is gedaan naar de Mexicaanse biermarkt. Met succes dus! De Mexicaanse horeca- en biermarkt zal de komende jaren waarschijnlijk veranderen doordat kleinere microbrouwerijen meer kans krijgen om een plek op de markt te verwerven.

Bron: De Standaard

Lees ook:Mexicaanse pilsbrouwers worden speciaalbierbrouwers
Lees ook:Heineken introductie in Mexico
Lees ook:Uitbreiding Femsa biermerk
Lees ook:Corona nu officieel Belgisch
Lees ook:‘Overnamestrijd’ tussen Heineken en SABMiller?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.