Kruistocht KHN gaat verder bij gemeentes

Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft gemeentes in heel Nederland aangeschreven om hen te informeren over de verstoorde concurrentieverhoudingen op de horecabiermarkt. In de brief staat dat KHN zich grote zorgen maakt over de dominante positie van de vier grote brouwers in het uitgaansgebied van de betreffende gemeente. Ook laat zij weten dat dit een gezond ondernemerschap en een goede horecadiversiteit in de weg staat. Daarbij sturen ze aan op effecten die het zou hebben ten aanzien van Bibob. Bureau Bibob voert op verzoek van Bestuursorganen zoals gemeentes en provincies integriteitsscreeningen uit. Zij adviseert het betreffende bestuursorgaan over de mate van gevaar van misbruik van vergunningen, subsidies en aanbestedingen. Weet je waar ik mij grote zorgen om maak? Dat de markt straks echt verziekt is waar de KHN dan net zo hard aan meewerkt. Waar twee partijen zijn, hebben twee schuld! Horecazaken verdwijnen door verstoorde verhoudingen tussen de consument en de biermarkt. Men heeft geen trek meer in bier. Misschien ga ik wel een petitie opzetten om dit soort onnodige acties te stoppen, een wapenstilstand ;-) , en partijen op te roepen om gewoon om de tafel te gaan.

Over een paar jaar heeft iedereen jarenlang naar dit soort acties gekeken, hoe er zogezegd gevochten werd voor een betere biermarkt, die in werkelijkheid door het ontbreken van structurele stappen om het aan te pakken en te verbeteren steeds verder is weggezakt. Wanneer gaan horecazaken opstaan met de boodschap ‘t is genoeg? Het punt is gemaakt? Nu moet men overgaan tot actie om gezamenlijk te kijken naar oplossingen? Een succesmarkt maak je samen, daar heb je iedereen bij nodig. Door maar jarenlang te blijven schoppen, verziek je de markt alleen maar. Het lost helemaal niets op en drijft alles en iedereen alleen maar verder uit elkaar. Partnerships worden opgezegd en een oplossing lijkt steeds verder weg.

Ga om tafel!
Nogmaals ik begrijp dat de KHN strijdt voor een concurrerende en transparante biermarkt, maar ik hoop ook dat ze gaan strijden voor een samenwerkende, blije biermarkt. In plaats van het geld te stoppen in het schrijven van al die brieven naar gemeentes en de verhoudingen nog verder op spanning te brengen, zou een mooie stap ook kunnen zijn om een middag met elkaar om de tafel te gaan. Iets wat de consument ten goede komt, een oplossing in plaats van een steeds groter wordende ruzie.

Lees ook:Verhaal achter de marketing van Bavaria
Lees ook:Verhoging leeftijdsgrens alcohol naar 18 jaar?
Lees ook:Bierverkoop Koninginnedag Amsterdam beperkt?
Lees ook:SABMiller koopt Argentijnse brouwer CASA Isenbeck
Lees ook:The day of Bavaria City Racing: Wat levert het op?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.