Erg apart dat het Chileense biermerk Cristal een restyling heeft ondergaan dat bedacht is door een Nederlands ontwerpbureau in Amsterdam-Zuid. VBAT had ervaring opgedaan in Amerika met Heineken Light. Cristal wordt gebrouwen door CCU waarin de Nederlandse bierbrouwer een belang heeft. Feit blijft dat het natuurlijk geweldig is dat je een internationale pitch wint. Links het oude flesje en glas.
Je hebt toch echt te maken met culturele verschillen! Christal bezit 65% van de markt in Chili. Nooit is het nodig geweest om een restyling van het ontwerp te doen aangezien er nooit een dreiging van andere biermerken was. Met de komst van buitenlandse merken was het echt nodig mee te gaan in een nieuwe frisse trend. Zowel de vorm van de flesjes als het etiket zien er nu helemaal anders uit. De kleur is nu inderdaad een stuk frisser geworden. En wie weet krijgt Cristal door deze move er weer een nieuwe afzetmarkt bij: de Nederlandse markt! Dat zou pas echt heel grappig zijn.
Een nieuwe rage waarbij de wereldgrenzen volledig vervagen en we dus de hele wereld over gaan. Wil je een nieuwe afzetmarkt dan zorg je gewoon dat je een bureau in dat land inschakelt. Een nadeling punt: dit is absoluut niet heel duurzaam.
Bron: Het Parool
Lees ook:Palm kleiner en goedkoper
Lees ook:Alken-Maes wil Limburgs imago versterken
Lees ook:Hiep hiep hoera, het bierblik is 80 jaar!
Lees ook:Maak indruk met je eigen gemaakt (wiet)bier
Lees ook:Win het bier Westvleteren 12