Grolsch pikt wijndrinker in?

grolschOnlangs zat ik op een verjaardag toen ik vernam dat Grolsch heel erg in gaat zetten op bier en spijs; de trend van 2010. Hier is de eerste stap van dit voornemen! Iets dat volgens mij nu alle bierbrouwers doen. En waar zit dan de grootste doelgroep voor een bierbrouwer? Bij de wijndrinker. Mmm er zijn toch zeker ook heel veel andere doelgroepen ;-) . In ieder geval een goed voornemen om de gewoonte om wijn te bestellen bij het eten te doorbreken. Hoe ze dat gaan doen?

Onder het mom “Vermaak uw gasten 365 dagen met bieramusement“, wil de brouwer haar ondernemers inspireren om gasten kennis te laten maken met bier-spijs. En daarvoor trekken ze werkelijk alles uit de kast! Met een uitgebreid proeftijdprogramma voor horecaondernemers bestaande uit speciale vilten, inspiratieboekjes en bier-spijs workshops, wordt de horeca klaargestoomd voor bier en spijs. En daar is zelfs biersommelier Ben Vinken voor geraadpleegd. Die gaat de consument uitleggen dat bier veel specialer en complexer is dan wijn ;-) .

Naast dit uitgebreide programma vindt in samenwerking met Sandton hotels van 21 maart t/m 1 mei 2010 de “Blue Plate Special” plaats. Dit staat volledig in het teken van de Grolsch Lentebok in combinatie met een gerecht. Gasten ontvangen bij een bezoek aan het hotel in deze week bovendien een receptenboekje met bijzondere gerechten die passen bij speciaalbier dat is ontwikkeld door de (sterren) chefs van Sandton. Aangezien alle brouwers op bier en spijs gaan inzetten. Is het geen idee om een gezamenlijke imagocampagne op te starten en bier een beter imago te geven?

Lees ook:Grolsch herfstbokactie aangepast
Lees ook:24-09-’13: Ladies Masterclass Bierspijs
Lees ook:Bier of wijn beter bij eten?
Lees ook:Steeds meer bier-spijscombinaties
Lees ook:Belgische ruzie om blauw flesje

3 reacties op “Grolsch pikt wijndrinker in?

  1. Dennis

    Ik denk inderdaad dat als dit wil gaan werken iedereen mee moet werken. Slechts twee keer per jaar zijn de grote bierbrouwers bezig met speciaalbier te promoten en dat is met herfst en lentebock (en die laatste eigenlijk ook niet eens). Vooral bier en eten is voor veel mensen nog iets om gek bij op te kijken. Zou beter zijn als de grote brouwerijen hier eens, voor één keer, met elkaar de handen ineen slaan voor een kleine gedragsverandering in de Nederlandse bevolking.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Eugene

    Grolsch pikt de wijnliefhebber in? Is dit wel zo? Ligt het probleem niet anders? De statistieken in o.a. Nederland laten zien dat bier in een negatieve spiraal zit, terwijl wijn bezig is met een positieve opmars. Reken daarbij dat de jeugd niet altijd te springen staat om bier.

    Actie noodzakelijk? Voor “speciaal” bier zeer zeker. In de jaren twintig hadden we nog een oproep: “Het bier is weer best”. Het bier verbruik lag toen op 25% van het huidige.

    Gelukkig zijn er al diverse initiatieven die bier en spijs willen combineren. Langzaam maar zeker gebeurd dit ook in de horeca. De laatste Week van de Smaak stond in teken van bier.
    Verder hebben we natuurlijk: http://www.biercuisine.nl/

    Voor de rest heb ik niet zo snel kunnen vinden of je aan het volgende aandacht hebt besteed. Maar een herhaling is in mijn ogen zeker op zijn plaats. Het KBC (Klein Brouwerij Collectief) heeft een bier + kaas folder uitgegeven. Gemist? Download het op:
    http://www.kleinbrouwerijcollectief.nl/docs/KBCfolder2009.pdf

      /   Beantwoorden  / 
  3. Fiona de Lange

    Beste Eugene! Leuk dat je al mijn berichten leest. Uiteraard is dit nu (nog) niet zo. Echter dit willen ze realiseren met de nieuwe bier en spijs activiteiten. Ze gaan proberen de wijndrinker bij het eten over te halen bier te drinken…. Daarvoor leiden ze de horeca op. vandaar dat achter de titel een vraagteken staat. Of het ze zal lukken is natuurlijk een volgende vraag. Ik denk alleen door middel van samenwerking met andere brouwers. Toch bedankt voor alle input… Ik heb nauw contact met biercuisine. Zie ook wat mooie gerechten onder bier en spijs ;-) .

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.