Pilsbrouwers stappen in speciaalbier

brouwerijIs het iemand al opgevallen dat er zo stilletjes aan bij de grote bierconcerns steeds meer focus komt op de speciaalbieren. Op zich natuurlijk niet zo verwonderlijk natuurlijk aangezien het niet de verwachting is dat de pilsmarkt volgende week weer een stijgende lijn laat zien. Terwijl de speciaalbiermarkt alleen maar groeit en groeit. Enkele wapenfeiten op een rij.

 

Zo had Heineken onlangs natuurlijk interesse in De Koninck, heeft AB InBev naast de huidige speciaalbieren ook interesse getoond in een Amerikaanse speciaalbier alliantie (Craft Brewers Alliance) en zorgde MillerCoors voor de oprichting van een apart bedrijf dat zich volledig gaat toeleggen op het brouwen en importeren van ambachtelijk bier. 

Deze ontwikkelingen zijn niet iets van het laatste jaar maar van de laatste maand! Nog niet van de ontwikkelingen van AB InBev gehoord? Het is ook nog niet officieel bevestigd en het is nog een geruchtenstroom, klik hier. Maar waar rook is, is vuur.

Om de gaten te dichten in de dalende pilsmarkt worden de goed renderende niche markten in het speciaalbier onder de loep genomen. Toch hoop ik dat het acquisitiepad grotendeels toch echt beperkt blijft tot wat zich de afgelopen jaren tussen de biergiganten heeft afgespeeld. Want speciaalbier moet ambachtelijk, kleinschalig en uniek blijven. Dat zorgt voor het succes en de charme. Als de ‘groten’ zich hiermee gaan bemoeien gaat op den duur de markt kapot.

Lees ook:In gesprek met Mitra: ‘Speciaalbier groeit’
Lees ook:Biertrend: steeds meer speciaalbier in blik!
Lees ook:Wie zijn de biergenieters op bier.blog.nl?
Lees ook:Laatste groeicijfers ‘American Craft Beer’
Lees ook:Australië en ‘craft beer’

2 reacties op “Pilsbrouwers stappen in speciaalbier

  1. Steffie

    Ik heb een vraag over de nieuwe trend van speciaal bier consumeren boven het gewone bier. Vanwaar komt deze trend. Vanaf welk moment was dit zichtbaar?
    Is hier onderzoek naar gedaan en zoja waar kan ik deze cijfers dan vinden?
    Of is het gewoon een mediastunt geweest en zijn de mensen daarom meer speciaal bier beginnen drinken?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Beste Steffie,

      Het feit is dat alle cijfers van de speciaalbierbrouwers groei vertonen. De pilsmarkt al jaren terugloopt. Speciaalbierbrouwers groeien jaar in jaar uit. De één met 4% de ander zelfs tot circa 16% per jaar. Dit is al heel wat jaren aan de gang. Ook als naar het verkrijgbaar aantal speciaalbieren in horeca, slijters maar ook supermarkten wordt gekeken groeit dit nog steeds. Ook de afzet van speciaalbier in percentages van de laatste jaren groeien. Zo verkocht de Mitra bijvoorbeeld heel wat jaren geleden veel meer pils dan speciaalbier. Inmiddels is dit momenteel nagenoeg in everwicht. De consument drinkt dus meer speciaalbier ten koste van de pilsdrinkers. En de trend zit ‘m volgens mij in de consument zelf. Deze wil steeds weer wat nieuws, steeds vaker iets aparts, ongewoons, iets met een eigen smaak. Dat is te vinden in speciaalbier. Onderzoeken laten dit zien, uiteraard cijfers van slijterketens en de cijfers van de brouwers en speciaalbierbrouwers.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.